Penge til danske Twitter og Facebook-forsøg

Kan Facebook-updates fra vejkanten i de landsbyer, som Giro d'Italia ræser gennem, give TV 2 en bedre og mere inddragende dækning af cykelløbet? Hvordan kan man bruge Twitter til at lede publikum ved Northside Festivalen i Aarhus ind i favnen på Århus Stiftstidende?

Kan Facebook-updates fra vejkanten i de landsbyer, som Giro d'Italia ræser gennem, give TV 2 en bedre og mere inddragende dækning af cykelløbet? Hvordan kan man bruge Twitter til at lede publikum ved Northside Festivalen i Aarhus ind i favnen på Århus Stiftstidende?

Studerende og forskere ved Danmarks Medie og Journalisthøjskole (DMJX) eksperimenterer med at finde ud af, hvordan journalister og medier kan bruge sociale medier til at skabe værdi og forbedre dækningen af store begivenheder.

Nu har DMJX fået knap en halv mio. kr. til at fortsætte udviklingen. Pengene kommer fra EU-fonden Shareplay Fonden og skal blandt andet finansiere en test-tur til OL i London, hvor DMJX'erne skal tweete og facebooke om nord- og østjyske atleter i samarbejde med Nordjyske og Aarhus Stiftstidende.

"Vi skal undersøge, hvordan vi strategisk kan udnytte de muligheder, der ligger i de sociale medier. I sidste ende handler det om, at de normale mediebrugere bevæger sig væk fra de traditionelle medier i retningen af de sociale medier, og så må vi sige 'ok, når brugerne flytter sig, så må medierne flytte med, og vi som journalister må flytte med og kommunikere på en anden måde," siger Steen K. Rasmussen, udviklingschef ved DMJX.

Begivenhederne vokser
De sociale medier kan bruges til at sprede begivenheden - og dækningen af den - ud. Man kan levere indhold før og efter: Og man kan sprede dækningen ud, eksempelvis så man i et cykelløb ikke kun følger feltet, men også alle de småhistorier rundt omkring begivenheden, der ellers ikke ville få spalteplads eller æterminutter.

"Det handler om at gøre events til noget, der ikke kun sker akkurat mens tv er på - men også rundt om og før og efter," siger Steen K. Rasmussen. 

Forskningsmidlerne skal bruges til at kortlægge og analysere, hvordan hvad redaktionerne skal gøre for at organisere og strukturere brugen af sociale medier under "megaevents", så man får ekstra indhold, som brugerne gerne vil bruge.

Erfaringsgrundlag begrænset
For mange danske medier - og journaliststuderende - er Facebook og Twitter stadig forholdsvist fremmede arbejdsværktøjer, som endnu ikke er undersøgt eller udnyttet til fulde. Derfor er der brug for systematiske eksperimenter med sociale medier, mener Steen K. Rasmussen. 

"Erfaringsgrundlaget er meget begrænset. Af den grund er det vigtigt, at der bliver lavet eksperimenter. Det er ikke alle forsøg, der falder lige heldigt ud, men vi har været heldige at få midler stillet til rådighed fra EU. Og det vil være en stor succes, hvis de kunne bruges til på sigt at skabe nye arbejdspladser - eller bevare arbejdspladser," siger han. 

- JHT

  
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også