Roskilde forventer app-gennembrud i år

Tyveknægtene lurer mellem igloteltene, mobilnettet bryder jævnligt sammen, og det er besværligt at få ny energi til sin telefon. Alligevel slæber Roskilde-gæsterne i stor stil deres smartphones med på festival, hvor man i år forventer en fordobling af antallet af downloads af den officielle Roskilde-app.

Tyveknægtene lurer mellem igloteltene, mobilnettet bryder jævnligt sammen, og det er besværligt at få ny energi til sin telefon. Alligevel slæber Roskilde-gæsterne i stor stil deres smartphones med på festival, hvor man i år forventer en fordobling af antallet af downloads af den officielle Roskilde-app.

Roskilde Festival forventer, at 40-50.000 festivalgæster inden ugens udgang har downloadet den officielle app til deres Iphone eller Android-mobil. Dertil kommer de tusinder, der downloader den populære uofficielle app, der igen i år kaster sig ind i konkurrencen om gæsternes opmærksomhed.

Offline kritik
"I 2010 tænkte vi, at folk nok ikke tager deres smartphones med på festival. Vi blev dog overraskede over, hvor mange, der f.eks. fulgte med på Facebook fra festivalspladsen. Siden er udviklingen i brugen af smartphones jo i den grad steget - ikke mindst i vores målgruppe," siger Christina Bilde, der er talskvinde for Roskilde Festival.

Efter hård kritik af den officielle app, har Roskilde Festival i år skiftet app-bureau. Den nye app er lavet af Trifork og Christina Bilde lover, at den i modsætning til tidligere fungerer godt, selvom mobilnettet strejker, og man ikke er i nærheden af festivalens nye wifi-zoner.

"Vi har lagt vægt på, at den nye app er så basal som muligt. Det er klart, at det er uheldigt, at være afhængig af mobildækningen, når der er problemer med den. Der skal være en spilleplan, der fungerer godt -og musikformidlingen skal være oppe og svinge. Skal man have alle de sjove funktioner, skal man have andre apps," siger Christinas Bilde og tilføjer, at også information om publikumsevents og kulturlivet i More Than Music-områderne er at finde i den nye app. Vil man f.eks. blive klogere på, hvordan de tomme festivalsmaver fyldes bedst muligt, må man downloade festivalens "mad-app" - The APPetizer.

Roskildes Festival oplyser, at den officielle app i 2009 blev downloadet 9567 gange til Iphone og Android, 18460 gange i 2010 og 22060 i 2011. I år forventer festivalen 40-50.000 downloads - og app'en ligger da også p.t. i top 15 over de mest downloadede gratis apps til Iphone.

Uofficiel succes
Den officielle app's offline-mangler var en væsentlig årsag til, at en gruppe app-kyndige festivalgæster, der til daglig driver virksomheden Robocat, for et par år siden satte sig for at lave en uofficiel app til Iphone. Den er bygget op omkring musikprogrammet og er de seneste år blevet ratet væsentligt højere end den officielle app. Sidste år blev den uofficielle app downloadet 14.000 gange udelukkende til Iphones - og forleden lancerede Robocat sin 2012-version også kun til Iphone.

Motivationen er blandt andet at teste virksomhedens billeddelingskoncept X.dk, der gør det muligt for festivalgæsterne at dele deres festivalbilleder - og så ellers at give folk en bedre oplevelse på festivalen.

"Vores motivation er at lege med de nye teknologier og samtidig vise, at det, de store konsulenthuse laver, ikke altid er helt godt nok," siger Michael Flarup, der er en af stifterne af Robocat.

Den uofficielle app er ikke mere uofficiel end, at den både i år og sidste år har vundet Roskilde Festivals egen app-konkurrence, Roskilde Labs, i år blandt andet sammen med en toilet-app, der kan hjælpe gæsterne med at finde det nærmeste og reneste toilet.

Kreativt publikum
Selvom Michael Flarup vurderer, at den officielle Roskilde-app er blevet væsentligt bedre end de foregående år, er han stadig ikke imponeret.

"Jeg er bange for, at den er for langsom og stadig for afhængig af nettet. Samtidig savner jeg lidt visioner. At man involverer det sociale aspekt. Det minder mig lidt om en digital version af bogen, og det er synd," siger Michael Flarup.

På Roskilde Festival glæder talskvinde Christiana Bilde sig over, at blive udfordret af gæsternes egne apps.

"For os er det en anerkendelse af, at vi har et sindssygt kreativt publikum. Vi ser det som en styrke, at vi har et publikum, der vil være med til at skabe festivalen. Hvis du laver en toilet-app er du med til at lave noget, der giver andre en oplevelse. Det vil vi hellere hylde end lukke ude," siger Christiana Bilde.

Kan det ikke blive for stor en succes til, at det er rigtig sjovt? Vil I ikke hellere selv have adgang til de mange 14.000 brugere, der sidste år brugte den uofficielle app?

"Jo, men det har vi jo også. Vi bruger den jo også til at se, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Vores publikum er ikke bange for at drage sammenligninger, og sidste år fik vi også at vide, at den uofficielle holder meget bedre. Det lærer vi jo af," siger Christina Bilde.

- AH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også