Ny forening skal holde styr på annoncenetværk

"Tillykke, du er blandt de heldige vindere. Klik her og læs mere." De fleste har nok prøvet at åbne en mail, med sådan en sætning i emnefeltet. Kun for at blive skuffet over ikke at have vundet noget - og irriteret over at blive viklet ind i en annonce, man ikke gider.

Den slags tricks har været udbredte blandt små-medier i online-annoncenetværk. Men det vil en ny forening rydde op i.

"Tillykke, du er blandt de heldige vindere. Klik her og læs mere."

De fleste har nok prøvet at åbne en mail, med sådan en sætning i emnefeltet. Kun for at blive skuffet over ikke at have vundet noget - og irriteret over at blive viklet ind i en annonce, man ikke gider.

Den slags tricks har været udbredte blandt små-medier i online-annoncenetværk. Men det vil en ny forening rydde op i.

Seks internetnetværk er gået sammen i FDIN, Foreningen af Danske Internet-Netværk, (ikke at forveksle med FDIM, Foreningen af Danske Internet-Medier), der vil rydde op i markedet af internet-netværk.

Foreningen har sammen med DRRB fastlagt en kvalitetsstandard, som skal sikre, at vrimlen af små aktører på markedet lever op til reglerne for god markedsføring.

"Vi vil prøve at skabe mere transparens i markedet. Vi er et netværk med flere tusinde forskellige publishers (medier, der sælger annoncer red.), og der har typisk været mange forskellige aftaler derude. Vi vil gerne skabe mere gennemsigtighed og derved hæve kvaliteten af annoncerne," siger Jimmi Meilstrup, formand for FDIN.

Mange har bevæget sig i gråzonen
Jimmi Meilstrup mener ikke, at det er et "superstort problem" med ufine metoder blandt medierne. Det mener derimod Frederik Jespersen,  interactive performance manager hos mediebureauet IUM.

"Der er rigtigt mange, der har bevæget sig i gråzonen og ud over, hvad der er tilladeligt og godt for kundens brand, og hvordan man kan tillade sig at seede kampagner," siger han og forklarer, at det eksempelvis kan være tekstlinks, der skal gøre kampagnen mere attraktiv for forbrugeren og få dem til at åbne mails eller klikke på links, men som ikke holder sig til reglerne for god markedsføring.  Eksempelvis mails med emnefeltet "15.000 kr. på din konto", selv om forbrugeren reelt blot lokkes ind i en konkurrence.  

Det vildleder og irriterer forbrugerne, og er ofte ikke i tråd med, hvad annoncørerne har forestillet sig. 
 
"Det er sager, hvor publisheren har været lidt for kreativ og har lokket forbrugeren med falske forudsætninger. Det er ikke noget, man ser på tv eller på almindelige bannerreklamer, men på internetnetværkene er det et kæmpe problem i Danmark og har været det gennem noget tid," siger han og fortæller, at det norske og svenske marked ikke har de samme problemer. 

Derfor har mediebureauerne i noget tid presset på for, at der blev lavet fælles regler  på markedet. 

Fælles front blandt internet-netværk
FDIN kan ikke kontrollere eller garantere, at der ikke sker brud på reglerne i netværkene, der tilsammen tæller over 20.000 medier. Men det kan undgå, at medier, der afsløres i tvivlsomme metoder og ekskluderes fra et netværk, surfer videre til et andet netværk, siger Jimmi Meilstrup. 

"Der er ingen garanti, men et sæt fælles regler og retningslinjer for de kampagner, der kører på nettet. Desuden er der muligheden for at sanktionere og blackliste de publishers, der bryder reglerne," siger han.

Skepsis har kostet annoncekroner
Den fælles indsats kan skabe mere tillid blandt de annoncører, der tidligere har været skeptiske over for internet-annoncenetværk, siger Frederik Jespersen.  

"Det har typisk været billigst at køre responskampagner gennem annoncenetværk. Men ofte har vi været nødt til at sige til annoncørerne, at der er de og de risici ved at køre kampagner på den måde. Og der er mange annoncører, som har været skeptiske over for at køre affiliate (annoncere i netværk, red.), fordi de er bekymrede for, hvad der kan ske med brandet," siger han. 

"Det er ærgerligt. For der betyder, at der er blevet kanaliseret annoncekroner andre steder hen," siger Frederik Jespersen, der vurderer, at netværkene omsætter for omkring 300 mio. kr. til 350 mio. kr. årligt i Danmark.

Kan give bedre omdømme
På sigt, mener han, kan FDIN give netværkene et bedre omdømme og skabe en bedre kvalitet inden for de netværk, der er med i foreningen. Selv om det på den korte bane kan koste nogle annoncører.

"Der vil blive sorteret nogle publishers fra. Det kan også være de store, der heller ikke holder sig fra at snyde, og det kan gå ud over volumen på vores kampagner. Men på den lange bane vejer kvalitetsparameteret tungere," siger han.

- JHT  


  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også