Danske medier vil ikke skifte webadresse
Listen over danske virksomheder, der har søgt om at købe deres eget top-level-domæne (TLD) er ganske kort. Kun syv virksomheder har ansøgt om at udskifte .dk eller .com med deres eget brand, og ingen af dem er mediespillere.
Blandt de få virksomheder, der vil investere i et nyt TLD, er Saxo Bank, der har ansøgt om .saxo og Lego, der vil købe .lego.
Bedre med .dk
Men ifølge søgemaskineekspert Nicolas Zangenberg fra A better traffic.com, har et individuelt TLD ikke nogen stor indflydelse på web-trafikken.
"Det vil ikke generere mere Google-trafik. Det må faktisk hellere hedde .dk end eksempelvis .dr," siger han
"Den eneste grund til at registrere sit eget TLD skulle være, hvis man gerne vil lave en særlig kampagne - eller præventivt, så man er sikker på, at ingen andre køber det, hvis det skulle få en betydning" siger han.
Det kunne være, hvis Google ændrede algoritmerne i deres søgemaskine, så den gav TLD'er større vægt.
Som det er nu, vil det udelukkende give besvær at ændre TLD, siger han. "For alle de links, der linker ind på det gamle domæne vil være defekte. Medmindre man redirecter alle siderne - og det er et enormt arbejde for eksempelvis en netavis, der jo har virkeligt mange artikler liggende, som er blevet linket til," siger han. - JHT