Nordisk Film: Piratpakken skal give konkret handling

Kulturministeriets nye plan for bekæmpelse af ulovlig fildeling og downloads er umiddelbart positiv, mener adm. direktør i Nordisk Film og medlem af Egmonts koncernledelse, Allan Mathson Hansen. 

Kulturministeriets nye plan for bekæmpelse af ulovlig fildeling og downloads er umiddelbart positiv, mener adm. direktør i Nordisk Film og medlem af Egmonts koncernledelse, Allan Mathson Hansen. 

Piratpakken, der er fremlagt af kulturminister Uffe Elbæk (R), bygger på oplysning, dialog mellem telebranche og rettighedshavere samt innovation af flere lovlige tjenester, der skal få brugerne ind på rette, lovlige vej. Producentforeningen har kritiseret planen for ikke at være effektiv nok. 

Men bare der kommer handling bag ordene, kan pakken se fornuftig ud, mener Nordisk Film-chefen. 

"Der skal være handling bag ordene"
"Som ansvarlig for en virksomhed der lever af rettigheder til kreativt indhold, hilser jeg umiddelbart initiativet velkomment, forudsat at de gode hensigter udmønter sig i konkret handling og ikke bliver et naivt drømmeprojekt," siger Allan Mathson Hansen - med det forbehold, at han endnu ikke har nærlæst planen.

Det overordnede fokus på innovation af betalingsmodeller og dialog mellem parterne kan være en gevinst for virksomheder som Nordisk Film og Egmont, der i øjeblikket arbejder med at finde brugbare forretningsmodeller online.

"Handling bag ordene vil give rygstød til vores eget arbejde med at bygge forretningsmodeller som gør det attraktivt for forbrugere at betale for f.eks. film og spil på nettet," siger Allan Mathson Hansen. 

VOD-medvind
Han forventer, at udviklingen inden for VOD (video on demand) vil give ekstra medvind til denne udvikling, fordi netbrugerne vil opleve flere og bedre alternativer til ulovlig downloading.

"Indenfor det næste års tid vil vi se, at udviklingen indenfor VOD tager voldsom fart, så vores forventning er, at det også vil afspejle sig i form af bedre balance mellem forbrugernes ønsker og rettighedshavernes krav," siger Allan Mathson Hansen. 

Egmont og Nordisk Film har ingen konkrete estimater på, hvad piratkopiering årligt koster selskabet i tabt omsætning.

"Men det er indiskutabelt, at jo flere forbrugere der betaler for kreativt indhold, jo bedre er mulighederne for, at vi kan tilbyde endnu mere kreativt indhold af høj kvalitet," siger Allan Mathson Hansen. 

- JHT 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også