MediaWatch

Nyt Dr.dk skal styrke brugerloyalitet og trafik

Nemmere at finde rundt på og mere at blive hængende for. Nogenlunde den virkning skal relanceringen af Dr.dk gerne have på de mere end en mio. brugere, der hver måned besøger Dr.dk.

Nemmere at finde rundt på og mere at blive hængende for.

Nogenlunde den virkning skal relanceringen af Dr.dk gerne have på de mere end en mio. brugere, der hver måned besøger Dr.dk.

I dag gik det nye forsidedesign i luften pg dermed blev relaceringen, der har været i gang i flere måneder og vil vare flere måender endnu, for alvor synlig. Tv-delen er allerede blevet relanceret, i næste uge følger nyheds-delen trop, mens undersites som sport og kultur følger efter sommerferien, forklarer kanalchef for Dr.dk, Michael Arreboe.

Hvad er hovedformålet med relanceringen?

"Relanceringen er et led i strategien om et skarpere DR, hvor vi får et skarpere Dr.dk, der er forenklet, klarere prioriteret og mere fokuseret, og hvor indholdet er bundet bedre sammen, så vi bliver mere relevante for brugerne."

Hvad er de væsentligste elementer i redesignet?

"Vi har sorteret kraftigt ud i de mange indgange, der før var på sitet, og lagt hovedvægten på de tre hovedelementer Nyheder, TV og Radio. Vi er gået fra en meget siloopdelt struktur med mange grene, der førte ud til små undersites. Nu samler vi alt indhold under de tre hoveddele," siger Michael Arreboe. 

Han nævner som et eksempel på forenklingen af brugerfladen, at man har sløjfet kanal-undersiderne, der tidligere var for DR1, DR2, m.v. på tv-delen. Brugernes adfærd fortæller, at de navigere mere efter DR's programmer og indholdstilbud - ikke kanalerne i sig selv.

"Derfor fik kanalsiderne karakter af jump pages, som vi tvang folk til at gå igennem, før de kom til det, de ledte efter," siger Michael Arreboe.

Kæmpe proces
Relanceringen har været i gang det meste af året - og vil vare året ud.

"Det er en kæmpe proces, vi er i gang med. Vi står over for en udskiftning af vores CMS-system, som vi går i gang med efter nytår, men vi har lavet designet på det gamle CMS, hvor mulighederne er ret begrænsede, så det er en lang og ret omstændelig proces. Men designet er lavet, så det kan genbruges på det nye CMS," siger Michael Arreboe, der uddyber, at det hastede for meget med et nyt design til, at man ville udskyde relanceringen, indtil det nye CMS-system, Drupal, er implementeret næste år.

"Så ville vi kigge flere år frem, før vi blev færdige. Det er for lang tid, og det ville samtidig være for risikofyldt en proces at gennemføre to så store ændringer på samme tid," siger Michael Arreboe.

Skal det nye design og brugerflade også generere mere trafik på Dr.dk?

"Ja. Vi vil hæve loyaliteten og altså have flere besøg per bruger. Det er et langt sejt træk, men vi regner med, at ændringerne slår igennem næste år, og at vi ser en hævet besøgsfrekvens, når brugerne begynder at opfatte os som mere relevante," siger Michael Arreboe.

- LR

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs