Horisont Gruppen A/S i web-offensiv

Horisont Gruppen A/S, der bl.a. udgiver nichemagasinerne CSR, Installatør Horisont og SCM Supply Chain Magasinet, er gået i luften med en ambitiøs online satsning, der skal løfte husets nuværende og fremtidige magasiner ind i den digitale fremtid.

Horisont Gruppen A/S, der bl.a. udgiver nichemagasinerne CSR, Installatør Horisont og SCM Supply Chain Magasinet, er gået i luften med en ambitiøs online satsning, der skal løfte husets nuværende og fremtidige magasiner ind i den digitale fremtid.

Redaktionelt betyder det, at ”web first” skal implementeres på redaktionen, der består af tre fastansatte journalister, en journalistpraktikant samt en række tilknyttede freelancere.

"Vi vil væk fra at gemme historier til magasinerne. Det aktuelle stof skal løbende publiceres på nettet, mens magasinernes rolle bliver at bringe de mere perspektiverende historier, der samler op på tendenser og nyheder," siger chefredaktør i Horisont Gruppen, Ulla Bechsgaard, der kom til mediehuset for et år siden fra en stilling som rådgiver i kommunikationsbureauet KasterGaardbo.

Udvidet annoncørtilbud
Forretningsmæssigt satser mediehuset på et gratis nyhedsflow med et udvidet annoncørtilbud. Hjørnestenen i strategien er Business Partnerskaber, hvor annoncører for mindre end 1000 kr. om måneden selv kan publicere pressemeddelelser, navnenyt, cases, m.v. i et reservat på magasinportalen. For lidt under det halve kan annoncører blive Event Partner, der giver adgang til at oprette events og virksomhedsprofil.

"Vores mål er at give værdi og vækst til læsere og annoncører og skabe et community for læsere og interessenter. Troværdighed og gennemsigtighed er afgørende for os, fordi vores forretning er baseret på gedigen journalistik. Men vi mener samtidig, det er en nødvendighed at få de annoncører, der gerne vil kommunikere til vores læsere, mere aktivt ind," siger Ulla Bechsgaard.

Troværdigheds-debatten
Hun fulgte også debatten på MediaWatch for nylig om Berlingskes Business Direct-konceptet, der også giver annoncører mulighed for at publicere pressemeddelelser på en underside på Business.dk og tilsvarende i avisen.

Konceptet mødte stor modstand fra Associate Partner i NCG, Roy Langer, der mente, at Berlingske gav køb på den journalistiske troværdighed, men her er Ulla Bechsgaard lodret uenig.

"Det er en gammeldags tankegang, Roy Langer står for. Jeg ser ingen problemer i konceptet. Tingene er tydeligt adskilt, og det er let at se for læserne, hvad der er hvad. Det er bare at give læserne indsigt, hvad der er pressemeddelelser – der før tit blev trykt uden, at det fremgik, at det var en pressemeddelelse. Det her er en åben og professionel måde at gøre det på," siger Ulla Bechsgaard, der samtidig fremhæver, at annoncører i dag ikke er nær så loyale over for de etablerede medier, men har mange andre muligheder.

Parat til at gå videre
"Hvis ikke vi var begyndt at få annoncørerne mere aktivt ind, så var de selv begyndt at kommunikere med kunderne på en ny måde. Når teknologien er der, bliver den brugt. I vores mediehus er vi nødt til at give nye muligheder til annoncørerne for at være med blandt fremtidens medier," siger Ulla Bechsgaard, der også er parat til at gå skridtet videre.

"Jeg kan godt forestille mig, at vi på et tidspunkt i fremtiden havde nogle journalister, der hjalp annoncerører til at formidle bedre, for vi vil lave det bedste site til vores målgruppe. Ikke de samme journalister, som sidder i vores redaktion, det skulle være adskilt. Det har jeg ingen problemer med. Det er fint at drømme om at lave afslørende journalistik og vinde Cavling-prisen, men det er stadig kun en lille del af journalistikken."

Intelligent online match
Ud over annoncør-partnerskaber bygger de nye portaler for Horisont Gruppens magasiner på forskellige taksonomier, der giver et "intelligent match" mellem redaktionelle artikler og annoncørernes indhold. Så de relevante virksomhedsprofiler automatisk dukker op som relaterede links til artikler, der omhandler de kompetencer, virksomheden har.

Forventninger til break even på online strategien er år et, men Ulla Bechsgaard fremhæver, at online udviklingen skal gå hånd i hånd med udvikling af magasinerne. Web first eller ej spiller magasinerne fortsat en hovedrolle.

"Mit job er at løse, hvordan vi arbejder mere effektivt med vores stof på web og samtidig højner kvaliteten af magasinerne. På længere sigt forventer vi, at web kommer til at overtage. Men folk er stadig super glade for at have et magasin i hånden. Før troede vi, at det var indholdet, folk købte bladet for, men det er egentlig mere det, at stoffet er ordnet for dig og præsenteret godt og lækkert, og det skal vi udvikle dem endnu mere i retning af."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også