EB.dk og BT overvejer 'Behavioural Journalism'

Ekstra Bladet og BT eksperimenter med online-nyheder, som tilpasses til brugere efter de 'online-spor', de selv afleverer. Webmedier vil opdyrke specifikt målrettede artikler på baseret på læserens adfærd og interesser, forudser Thomas Schnoor, administrerende direktør i Nugg.ad Nordic, der leverer teknologi til målrettet annoncering og journalistik, skriver Journalisten.
Per Fanefjord Laursen

Ekstra Bladet og BT eksperimenter med online-nyheder, som tilpasses til brugere efter de 'online-spor', de selv afleverer.

Webmedier vil opdyrke specifikt målrettede artikler på baseret på læserens adfærd og interesser, forudser Thomas Schnoor, administrerende direktør i Nugg.ad Nordic, der leverer teknologi til målrettet annoncering og journalistik, skriver Journalisten.

Ekstra Bladet bekræfter overvejelser, der går i den retning - personaliseret redaktionelt indhold.

“Vi er selv i gang med at tænke tankerne og undersøge markedet, og jeg ved, at flere medier og mediehuse kigger på det," siger Maria Voigt, projektleder i Ekstra Bladet Salg til Journalisten.

Teknologien er et nøgleelement i reklamebranchens fascination af digitale medier, kaldet Behavioural Targeting, hvor brugerne får serveret annoncer, der matcher tidligere søgninger og klik.

BT har netop lanceret en personaliseret forside af avisens Ipad-version, hvor læseren kan vælge mellem en forside udvalgt af redaktionen eller en personlig forside, automatisk sammensat ud fra de artikler, man læser.

Thomas Schnoor erkender, at teknikken betyder, at medierne gradbøjer væsentlighedskriterier og gør dem mere individuelle.

På den anden side kæmper medier om at fastholde brugerne. Hvis brugerne over længere tid oplever, at deres foretrukne hjemmesider ikke lever op til forventningerne, forsvinder de, minder han om.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også