MediaWatch

Jp.dk relancerer og lægger tre sites ned

Efter et års forarbejde er Jyllands-Posten i dag gået i luften med en relanceret udgave af avisens web- og mobilsite. Det betyder samtidig, at avisen lægger tre online brands ned; Spn.dk, Kpn.dk, Fpn.dk. I stedet bliver undersektionerne med sport- og kulturstoffet fremover brandet med et "JP" foran på Jp.dk.

Efter et års forarbejde er Jyllands-Posten i dag gået i luften med en relanceret udgave af avisens web- og mobilsite.

Det betyder samtidig, at avisen lægger tre online brands ned; Spn.dk, Kpn.dk, Fpn.dk. I stedet bliver undersektionerne med sport- og kulturstoffet fremover brandet med et "JP" foran på Jp.dk.

"Vi har truffet en overordnet beslutning om, at vi frem for at være et "house of brands" vil være et "branded house". Derfor bliver JP-brandet fremover det samlende på alle platforme," siger Jørgen Schultz-Nielsen, internetredaktør på Jp.dk.

"Det er en nødvendig oprydning, fordi vi nok også følte, at det er svært at holde liv i og fokus på flere brands, så det giver mening for brugerne - i stedet for at fokusere på Jyllands-Posten, der er et etableret, stærkt og troværdigt brand blandt danskerne," siger han.

Epn.dk bevares
Som det eneste af de tidligere subbrands bevarer Jyllands-Posten dog erhvervsbrandet Epn.dk, der også er det eneste af de tidligere undersektioner, der har fået målt selvstændige brugertal gennem FDIM.

"Epn.dk har opbygget en selvstændig identitet og egenart, siden vi lancerede det i 2006. Det er i sig selv blevet et stærkt brand, der er meget vigtigt for os," siger Jørgen Schultz-Nielsen.

Hvad er hovedambitionen med relanceringen?

"Ud over brandingen er hovedformålet at skabe et mere dynamisk og moderne udtryk online. Vores tidligere design var blevet for gammelt og var teknisk blevet lappet lidt hist og her. Processen er trukket lidt ud, fordi vi samtidig har udskiftet vores publiceringsplatform, så vi har klaret to ting på en gang," siger Jørgen Schultz-Nielsen, der forklarer, at den nye publiceringsmotor opgraderer Jp.dk til en mere teknisk tidssvarende netavis.

"Det giver os flere muligheder for at agere selv og flytte rundt på elementerne uden, at vi skal tale med en udvikler først. Det giver os en meget højere grad af fleksibilitet, så vi kan agere i nuet, og det er selvsagt en kvalitet som nyhedsmedie," siger Jørgen Schultz-Nielsen, der fremhæver, at den nye platform bl.a. gør det muligt at give den gas, når der breaker store nyheder, "rydde forsiden" på Jp.dk og booste online dækningen, når de større sager ruller.

Skal relanceringen også give mere trafik?

"Vi er et gratis nyhedssite, der lever af vores trafik, så ja, vores håb er selvfølgelig, at det nye udtryk og design giver læserne lyst til at bruge sitet," siger Jørgen Schultz-Nielsen.

Ud over at tækkes brugere og annoncører skal det nye Jp.dk også spille ind til den kommende lancering af betalingskonceptet JP Premium til efteråret, når Jyllands-Posten introducerer brugerbetaling for online indhold.

- LR

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs