Tv2.dk tabte 300.000 brugere

Tv2.dk taber brugere i år. Sitet har lukket sin gossip-side, blogs og dele af spiluniverset, og flere brugere kommer nu til sitet via mobil, men måles ikke.
Per Fanefjord Laursen

Tv2.dk tabte 14 pct. af sine brugere i marts og hele 19 pct. i april - i forhold til samme måneder i 2011. I april placerer det dermed tv2.dk på 1.313.000 brugere.

I begge måneder sender det samtidig tv2.dk under eb.dk, der gør krav på den fornemme position som det førende redaktionelle kommercielle site.

Forklaringen på nedgangen er delvis strukturel, siger direktør Gregers Wedell-Wedellsborg, TV 2 Net:

“Når vi måler på tværs af platforme, er vi vokset markant i forhold sidste år, så hovedårsagen er, at vores brugere går mobil – til dels på bekostning af tv2.dk. Især er TV Tid et massivt hit på mobilen,” siger han.

Samme problematik ramte dating.dk ganske hårdt tidligere på året som omtalt på MediaWatch.

Men der er også en redaktionel forklaring på tv2.dk's vigende brugertal.

“Vi har prioriteret benhårdt og har lukket Gossip, blogs og dele af vores spilunivers for at frigøre kræfter til nye initiativer, der ligger tættere på TV 2. Det har kostet brugere her i foråret, men vi forventer at komme stærkt igen henover sommeren og til efteråret.”

Dr.dk står klippefast på 1.633.000 brugere i april, stort det samme som i april 2011.

Tv3.dk op med 14 procent
Til gengæld rører et andet tv-selskab nu på sig, om end det er i en anden mindre brugerkategori. I april voksede Tv3.dk med 14 procent til 252.000 brugere.

Tv3.dk blev i marts relanceret som en gratis, såkaldt ’catch-up’ kanal, hvor man 1-7 dage efter broadcast kan se eller gense TV3s egenproduktioner. TV3 tror på potentialet i at tilstrækkeligt mange seere vil fange det afsnit af f.eks. Luksusfælden, de gik glip af, eller se afsnittet når det passer dem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også