Brandindeks: Twitter mangler gennemslagskraft i Danmark

Selv om man ofte hører små pip om Twitter i de danske medier, og selv om det sociale netværk har flere end 70.000 kontoer i Danmark, så rangerer Twitters brand ikke højt i danskernes bevidsthed. Det viser det brandindeks over mediebranchen, som MediaWatch har fået lavet hos analysefirmaet YouGov. På listen over de stærkeste mediebrands ligger Twitter således fjerdesidst ud af 27 mediebrands – kun bedre end de absolutte bundskrabere Se & Hør, Ekstra Bladet og BT.
Thomas Bo Christensen

Selv om man ofte hører små pip om Twitter i de danske medier, og selv om det sociale netværk har flere end 70.000 kontoer i Danmark, så rangerer Twitters brand ikke højt i danskernes bevidsthed.

Det viser det brandindeks over mediebranchen, som MediaWatch har fået lavet hos analysefirmaet YouGov.

På listen over de stærkeste mediebrands ligger Twitter således fjerdesidst ud af 27 mediebrands – kun bedre end de absolutte bundskrabere Se & Hør, Ekstra Bladet og BT.

Med en indeksscore på minus seks er der ikke tale om et imponerede brand – heller ikke selv om Twitter faktisk er gået frem og har forbedret sin indeksscore fra minus ni i 2010.

Dermed er Twitter klart distanceret af andre sociale tjenester, eftersom Facebook ligger nummer ti (indeksscore 15), mens Google+ ligger nummer 11 (indeksscore 12).

Overraskende placering
Ifølge Lars Gylling, der er Nordic Marketing Manager hos YouGov, kan det være svært at forstå, at Twitter er placeret så skidt:

”Det er mærkeligt, at Twitter er så dårligt placeret. Men Twitter har bare aldrig vundet indpas i Danmark på samme måde som f.eks. Google og Facebook. Jeg vil tro, at det skyldes, at mange har en negativ opfattelse af, hvad man egentlig kan bruge Twitter til. Det er som om, at folk mener, at det lidt for smart i en fart,” lyder det fra Lars Gylling.

Han fortæller, at billedet er helt anderledes, når man kigger på Twitter i f.eks. England.

”Da Twitter kom frem i England, begyndte brandet med en score ligesom i Danmark på omkring minus otte-ti indekspoint. Men modsat i Danmark er Twitter tordnet op i England og ligger i dag i plus ni,” fortæller Lars Gylling.

Mens Twitter altså ligger fjerdesidst i det samlede brandindeks, går det noget bedre, når man kigger på brandets "attention", hvilket vil sige, om de adspurgte har hørt noget om Twitter i de seneste. Her placerer Twitter sig på en 19. plads lige under Google+ som nummer 18, mens Facebook her er kravlet helt til tops som nummer ét.

Se en infografik om Twitters udbredelse i Danmark, lavet af det digitale bureau Atcore, her.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også