News reader-aviser lever på Facebooks nåde

Politiken lancerede i sidste uge som det første danske medie en såkaldt Facebook-avis - også kaldt en news reader - med det formål at få bedre fat i de yngre læsere og få flere brugere over på Pol.dk.
Thomas Bo Christensen

Politiken lancerede i sidste uge som det første danske medie en såkaldt Facebook-avis - også kaldt en news reader - med det formål at få bedre fat i de yngre læsere og få flere brugere over på Pol.dk.

Lanceringen kommer i kølvandet på, at flere udenlandske medier har haft stor succes med en lignende news readere. Men de seneste internationale erfaringer viser, at succesen i høj grad afhænger af, hvordan Facebook administrerer indstillingerne bag news readerne, og at selv små ændringer fra det nyligt børsnoterede selskabs side kan have store konsekvenser for avisernes news reader-satsninger.

Det har bl.a. The Guardian fået at føle.

Markant fald
Den britiske avis har i længere tid høstet stor anerkendelse og succes med deres Facebook-avis.

I marts kunne The Guardian fortælle, at flere digitale læsere kom ind på avisens normale web-avis via Facebook end fra søgeordsmaskiner som Google, som traditionelt er der, hvor trafikken til netaviserne kommer fra. Hele 30 procent af trafikken på Guardian.co.uk kom således fra Facebook.

Men i midten af april oplevede The Guardian og flere andre medier, at brugertallet på deres Facebook-aviser faldt markant. The Guardian registrerede et fald på 28 procent i antallet af månedlige brugere, ligesom f.eks. The Washington Post faldt med 32 procent.

Men det skyldes ikke, at brugerne er blevet trætte af avisernes news readere på Facebook - tværtimod skyldes nedgangen, at Facebook har foretaget ændringer i den måde, som artiklerne fra news readeren fremstilles på i de enkelte Facebook-brugeres nyhedsvisning.

Og det understreger ifølge medieeksperter i både Danmark og i udlandet, at det er Facebook, der enerådigt bestemmer, hvorvidt mediernes investeringer i Facebook-aviser bliver en succes eller ej.

En lukket fest
Troels Behrendt Jørgensen, der er onlinechef på Kristeligt Dagblad, er generelt positiv over for news reader-konceptet, men de seneste erfaringer fra de udenlandske aviser gør ham betænkelig:

”Jeg synes, konceptet er godt, men jeg synes også, at det er meget risikabelt, hvis Facebook lige pludselig ændrer det. Man kan sige det sådan, at Facebook er en lukket fest, hvor vi medier måske godt kan tænde for det varme vand, men vi ved ikke, hvor det kommer ud.”

Facebooks ændring gik konkret ud på, at den hidtidige ”Recently read”-boks, som viste, hvilke artikler ens venner på Facebook havde læst på Facebook-aviserne, blev erstattet af en ny – den såkaldte ”Trending articles” –boks.

Denne nye boks viser færre artikler, og viser dem også på en mindre prominent plads i brugernes nyhedsvisning.

Risikabel investering
Troels Behrendt Jørgensen understreger dog, at han ikke er kritisk i forhold til Politikens beslutning om at lancere en Facebook-avis - tværtimod:

”Det er helt sikkert en god måde at nå de unge læsere på. Det er der ikke nogen, der kan sætte spørgsmålstegn ved. Men man skal bare vide, at mange medier er gået ind i det her for at få højere trafik, og her kan mange kræfter være spildt, hvis Facebook pludselig ændrer i indstillingerne. Og jeg er helt sikker på, at Facebook ikke har tænkt sig at fortælle, hvordan logaritmen bag systemet hænger sammen, hvis man spørger dem,” lyder det fra Troels Behrendt Jørgensen, der fortæller, at en news reader-app til Kristeligt Dagblad ligger uden for avisens prioriteringer i øjeblikket.

Facebook er chefredaktør
De udenlandske medie-iagttagere er endnu mere markante i deres udmeldinger i forhold til Facebooks greb om avisernes news readere. 

”Facebook kan selv skrue op og ned for tilstedeværelsen af hvad som helst… Det bør være et signal til entreprenører om, at man ikke skal lave eller investere i et produkt, bare fordi det klarer til sig godt på Facebook lige i øjeblikket,” lyder dommen fra det amerikanske teknologi-site TechCrunch, der videre skriver:

“Faktum er, at Facebook kontrollerer nyheds-feeden, som en chefredaktør styrer forsiden på en avis.”

På Nieman Journalism Lab på Harvard Universitetet bemærker man, at det ikke bør være en overraskelse, at Facebook har så meget magt:

”Men det er godt at huske på for medieselskaber, når de laver en pagt med tredjeparts platforme i et forsøg på at nå et nyt publikum eller bare øge trafikken. Google er ikke den eneste teknologi-gigant, der med en simpel, intern beslutning kan sende et sites trafik på himmelflugt eller få det til at falde,” lyder fra skribenten Justin Ellis.

Politiken afslørede i sidste uge, at deres Facebook-avis vil indeholde de ti mest læste artikler fra politiken.dk, de mest læste i ugen samt et udvalg af artikler under overskriften 'Politiken anbefaler'.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også