Politiken lancerer Facebook-avis

Nu er Politiken til stede på Facebook på to måder. Ikke alene har avisen sin almindelige Facebook-profil, men fra og med i går har avisen nu også en news reader eller en ”Facebook-avis” i stil med dem, som udenlandske aviser som The Guardian og The Wall Street Journal driver.
Thomas Bo Christensen

Nu er Politiken til stede på Facebook på to måder. Ikke alene har avisen sin almindelige Facebook-profil, men fra og med i går har avisen nu også en news reader eller en ”Facebook-avis” i stil med dem, som udenlandske aviser som The Guardian og The Wall Street Journal driver.

Ifølge digital chefredaktør Lars Grarup er lanceringen sket for at få fat i den læsergruppe, som alle nyhedsmedier har svært ved at fange:

”Man kan jo sige, at vi som alle andre har en udfordring i forhold til få fat i de yngre læsere. Og vil vi have fat i dem, må vi have tilbud, der appellerer til dem, og her er Facebook blevet en væsentlig kilde til nyhedsformidling,” siger Lars Grarup og fortsætter:

”Når vi ser på de sociale mediers indflydelse som nyhedskilder, så har det ikke været et spørgsmål om, hvorvidt vi skulle gøre det, men om hvordan vi skulle gøre det.”

Markedsførings-platform
Politikens ”Facebook-avis” kommer i form af en app, som man kan downloade til sin Facebook-profil, og meningen er, at ens venner på Facebook kan se, hvad man læser og dermed blive inspireret til selv at læse flere Politiken-artikler.

App’en adskiller sig fra den almindelige Politiken-profil på Facebook ved, at læserne ikke bliver sendt ind på Pol.dk, men kan læse hele artiklen i news readeren.

”News readeren har en mere viral effekt end den traditionelle profil, og derfor bliver den også en markedsføringsplatform for Politiken, som potentielt kan lokke den yngre målgruppe ind på Pol.dk,” lyder det fra Lars Grarup.

Ny avis skal lokke
Men frygter I ikke, at folk lader være med at gå ind på Pol.dk, hvis de bare kan læse nyhederne på Facebook?

”Jo, det kan man godt frygte. Men nu laver vi den her app, og så må vi se på, hvordan trafikken bliver. Men det er klart, at der er en risiko for det, når man lægger gratis stof ud. Men omvendt bliver det jo kun en lille del af Pol.dk’s nyheder, der kommer til at ligge på Facebook-avisen. Så på den måde bliver det kun en forsmag på det store Politiken-univers, som vi håber på at kunne lokke brugerne hen til.”

Hvordan passer Facebook-avisen ind i jeres betalingsstrategi, som I annoncerede for nylig, og som er den såkaldte New York Times-model, hvor man har et vist antal, som man kan læse gratis, inden det kræver et digitalt abonnement?

”Det kommer til at blive sådan, de ting, der ligger på Facebook-avisen ikke tæller med i det antal artikler, som du må læse på Pol.dk, inden du skal have et digitalt abonnement. Men når du går ind på Pol.dk, tæller det, uanset hvor du kommer fra. Så hvis du kommer ind på Pol.dk via dybe links fra Facebook, så de tæller med.”

Hvem har I været inspireret af i udviklingen af jeres app?

”Der er flere aviser, der har den type apps, og i en situation hvor sociale medier har så stærk position, som de har, må vi arbejde os ind i universet. Men ikke på Facebook og Twitters præmisser, men på vores egne.”

Lars Grarup fortæller, at Politiken har to bannerannoncer på artiklerne på Facebook-avisen, som Politiken selv ejer, og som avisens annonceafdeling står for salget af. Resten er Facebooks.

Desuden vil der ikke blive afsat yderligere journalistiske ressourcer til Facebook-avisen, eftersom den er selvgenererende i forhold til anbefalinger af nyheder, og at den derfor kun kræver ”teknologisk pleje”, forklarer den digitale chefredaktør.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også