Nyt Urban skal være redaktionelt og kommercielt eksperimentarium

Meget mere brugergenereret og meget mere kommercielt orienteret.

Berlingske Media lancerer d. 31. maj afløseren for Urban.dk, som får navnet UrbanKBH, og som både skal være Berlingske Medias bro til den unge målgruppe - og rugekasse for udvikling af nyt kommercielt og redaktionelt indhold, siger koncerndirektør og chefredaktør Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.

Meget mere brugergenereret og meget mere kommercielt orienteret.

Berlingske Media lancerer d. 31. maj afløseren for Urban.dk, som får navnet UrbanKBH, og som både skal være Berlingske Medias bro til den unge målgruppe - og rugekasse for udvikling af nyt kommercielt og redaktionelt indhold, siger koncerndirektør og chefredaktør Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.

"UrbanKBH henvender sig til de 20-35-årige og vil først og fremmest bygge på brugergenereret indhold og masser af partnerskaber, lige fra festivaler til Magasinet KBH," siger hun.

Ikke klassisk nyhedssite
Brugerindholdet på UrbanKBH.dk vil ifølge en pressemeddelelse fra koncernen både komme fra tidligere Urban-skribenter og nye som f.eks. modebloggen 'Stylejunkie', en foto- og en arkitekturblogger samt folkene bag bloggen 'Bunkerbauer', som går tæt på den elektroniske musik i København. Derudover indgår UrbanKBH altså også i et tæt samarbejde med magasinetKBH.dk, der i efteråret måtte dreje nøglen om for printmagasinet af samme navn, da den økonomiske støtte fra Københavns Kommune løb ud.

Hvorfor har I valgt at ændre navn til Urbankbh.dk?

"Det gør vi for at signalere, at det nye Urban ikke er et nyhedssite, som Urban.dk var, men et nyt mødested og en oplevelsesportal for unge i København," siger Lisbeth Knudsen.

Også salgskanal
Sitet skal løbe rundt via annoncer og sponsorater - og her spiller de ti årlige shoppingmagasiner på print, der skal udkomme løbende gennem året, en hovedrolle. Tillæggene skal udkomme i 65.000 eksemplarer, der distribueres med Berlingske og via DSB. Derudover indgår e-commerce også som en del af forretningsmodellen.

"Når der er specielle tilbud, der er særlige for København, f.eks. billetsalg til københavner-events, så vil UrbanKBH også fungere som en salgskanal," siger Lisbeth Knudsen, der uddyber, at det ikke kun er tilbud i Sweetdeal-regi, der dagligt vil være på portalen, men altså også andre tilbud.

Der er i forvejen flere guides til København på markedet - Aok.dk og Ibyen.dk f.eks. - er der plads til endnu en?

"Vi tror, der er plads til UrbanKBH, fordi det har en anden kant og en yngre målgruppe end en guide som Aok.dk. Det er mere kommercielt orienteret, mere brugergeneret og har mere fokuseret på oplevelser for de unge storforbrugere. Vi havde et rigtig godt hjemsted for unge læsere på Urban.dk, og det vil vi bygge videre på," siger Lisbeth Knudsen.

Hvad er succeskriteriet for sitet?

"Vi har selvfølgelig nogle omsætningsmål, og så har vi det mål at holde kontakten med den unge målgruppe. Samtidig skal UrbanKBH være et eksperimentarium, hvor vi kan opdyrke nye bloggere og brugergenereret indhold i det hele taget og eksperimentere med udvikling af nyt redaktionelt og kommercielt  indhold," siger Lisbeth Knudsen, der ikke tager den skepsis så alvorligt, som mediebureauet IUM signalerede for et par dage siden i deres omtale af det nye Urban-koncept på Frontbox.dk:

"MetroXpress prøvede også med et shoppingtillæg, Shopping & Byliv, i 2010 som de lukkede igen, op til sommeren 2011 pga. at der ikke var nok opbakning fra annoncørerne. Kan Urban gøre det bedre? Med denne historik i ryggen, tror vi desværre, at Urban KBH kommer til at stå med de samme udfordringer," lød vurderingen fra Print Planner, Heidi Schoszarzek.

Men UrbanKBH skal ikke sammenlignes med Metroxpress ifølge Lisbeth Knudsen.

"Metroxpress har en anden profil og målgruppe end UrbanKBH, og vi vil gå en helt anden vej end det klassiske nyhedsbrand, så jeg mener ikke, man kan sammenligne de to."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også