Teknologi-sites taber brugere

Det gamle it-medie, IDG’s Computerworld.dk, tiltrak seks procent flere brugere i marts og blev besøgt af 98.200 it-interesserede læsere.

Men fremgangen for det klassiske it-medie er tilsyneladende ikke en trend blandt de yngre beslægtede teknologisites, viser Danske Mediers brugertal for marts. ComON.dk tabte hele 65 procent af sine brugere i marts i forhold til marts 2011. Sitet blev benyttet af 50.300 brugere - knap 94.000 færre end i 2011.
Per Fanefjord Laursen

Det gamle it-medie, IDG’s Computerworld.dk, tiltrak seks procent flere brugere i marts og blev besøgt af 98.200 it-interesserede læsere.

Men fremgangen for det klassiske it-medie er tilsyneladende ikke en trend blandt de yngre beslægtede teknologisites, viser Danske Mediers brugertal for marts.

ComON.dk tabte hele 65 procent af sine brugere i marts i forhold til marts 2011. Sitet blev benyttet af 50.300 brugere - knap 94.000 færre end i 2011.

PC World, der er i familie med ComON, tabte også terræn, men dog kun 18 procent og tiltrak 131.000 brugere.

Sitet Komputer.dk måtte aflevere 19 procent af læserne til 24.800.

Tidens allestedsnærværende Smartphones udmøntede sig heller ikke i stigende brugertal på specialsitet Mobilsiden.dk. Sitet tabte 14 procent af sine brugere til 131.000 besøgende.

PC World gasser frivilligt ned
”Efterspørgslen på B2C produkter er pt. noget lunken, så vi har haft mere trafik, end vi har kunnet kapitalisere på. Derfor har vi skruet ned for artikeltempoet på PC World. Færre artikler betyder helt som ventet mindre trafik. Det er en bevidst prioritering - muligheden for indtægter, skal stå mål med de ressourcer, vi allokerer til skabelse af trafik,” siger Line Ørskov, chefredaktør, IDG.

Mobilsidens chefredaktør John G. Pedersen forklarer tabet med tendensen til, at brugere fra debatforumen rykker over i kommentar-tråde under artikler og deltager på sitets sociale medieplatforme.

"Naturligvis er der kommet mere konkurrence, fordi mange aviser også skriver mobilstof. Men der hvor vi ser den største udvikling er på vores mobile website, som flere og flere af brugerne benytter i stedet for den traditionelle website. For to år siden kom under fem procent af vores besøg på den mobile platform. I dag er det omkring 20 procent."

Strukturelle ændringer
Når det gælder ComONs brugerblødning i marts, spiller strukturelle forandringer en afgørende rolle. I juni sidste år blev sitet opkøbt af IDG, og i den forbindelse blev det skilt fra de tidligere søstersites, Mobil.nu, Mediamac, Zoom, og Gear-Online, som førhen indgik i ComON-portalen.

”Marts 2011-tallene inkluderer således trafik fra disse sites. Tallene fra marts 2012 tæller kun nyhedssitet ComON uden andet,” siger chefredaktør Jens Nielsen, ComON. 

En meget stor del af alle typer online-medier, der bliver målt gennem FDIM/Danske Medier, tabte brugere i marts 2012 i forhold til marts 2011.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også