Mobil-vækst bag web-fald i marts

Netaviserne indledte over en bred kam foråret med marts-fald i brugertallene. Det er der i hvert fald to forklaringer på, mener redaktionschef på Jp.dk (der gik godt 50.000 brugere tilbage) og Epn.dk, Jørgen Schultz-Nielsen.

Netaviserne indledte over en bred kam foråret med marts-fald i brugertallene.

Det er der i hvert fald to forklaringer på, mener redaktionschef på Jp.dk (der gik godt 50.000 brugere tilbage) og Epn.dk, Jørgen Schultz-Nielsen.

"Man skal huske, at marts 2011 var en meget stor måned nyhedsmæssigt med det arabiske forår, atomkraft-ulykken i Japan efter tsunamien og krigen i Libyen. Det gav rekordstore trafiktal," siger Jørgen Schultz-Nielsen, der dog også peger på mobilen som "medskyldig".

"Når det er sagt, kan vi også mærke, at væksten på web er blevet mere træg og stagnerende, mens trafikken fra smartphones har enorm vækst," siger Jørgen Schultz-Nielsen, der uddyber, at mobiltrafikken for alvor begyndte at tage fart i slutningen af sidste år.

Mobilt brugerskred
På Bt.dk droppede brugertallet med mere end 100.000 fra marts sidste år til marts i år - langt fra tilfredsstillende for sitet, der blandt ambitionerne har at nå Eb.dk.

"Det fald, vi har oplevet i marts, er vi ikke tilfredse med. Vi analyserer i øjeblikket, hvor faldet er sket, og hvad vi kan gøre for at sætte ind over for det. En del brugere er uden tvivl skiftet til vores mobilsite og apps, så udfordringen dér er at kapitalisere på den øgede trafik," siger Erling Tind Larsen, digital redaktør på Bt.dk.

Hos Eb.dk (der gik 90.000 brugere tilbage i marts) er digital chefredaktør, Geir Terje Ruud, ikke i tvivl om, at martstallene først og fremmest er udtryk for et brugerskred over mod mobilen.

"Kort sagt kan man sige, at uanset hvad vi i mediebranchen tænker, så har folk foretaget et valg for os. De har valgt mobiltelefon og tablets som fremtidens nyhedsleverandør. Det må vi forholde os til," siger Geir Terje Ruud, der ikke undlader at nævne, at Ekstra Bladets mobilsite slog rekord i forbindelse med Kessler-kampen natten til søndag. Dermed rykker fokus også i mediernes kamp for at finde digitale forretningsmodeller.

"Nu ligger udfordringen hos os i at øge indtægterne på de mobile devices, specielt tablets og smartphones. Erfaringer fra andre lande viser, at der er stor interesse blandt annoncører og mediebureauer, og at der er skabt en forståelse for, at værdien af hver enkelt "eyeball" er større end på net. For mig, der troede, at en dansk aktør ville kunne ramme en million brugere hver dag fra nettet, betyder det, at jeg må ændre min "vision" og sige, at jeg tror, at en dansk aktør inden få år vil være i kontakt med en million digitale, daglige brugere," siger Geir Terje Ruud, der af samme grund ikke anerkender, at mobilen "kannibaliserer" på web. Det vigtige er, at brugerne er der - ikke smålig skelen til, hvilken platform de benytter for at læse Eb.dk's artikler.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også