MediaWatch

Global: Mega-annoncør forlader Facebook

General Motors dropper annoncer på Facebook, L.A. Times Magazine bukker under for magasinkrise, og antallet af app's på brugernes smartphones stiger...

Stor-annoncør skipper Facebook
I går skrev MediaWatch, at annoncørerne flokkes om de sociale medier, og at omsætningen alene i USA vil nå ti milliarder dollars i 2016. Alligevel er Facebook ikke for alle annoncører – i hvert fald meldte den amerikanske bil-gigant General Motors i dag ud, at selskabet dropper sin ti millioner dollars store annoncering på Facebook. Reuters skriver, at selskabet - der er den tredjestørste annoncør i USA - ikke mener, at annonceringen på det sociale medie ikke har haft nok gennemslagskraft hos forbrugerne.

Facebook lægger 84 mio. aktier oveni udbud
Men kritikken fra General Motors får ikke Facebook til at ryste på hånden. Selskabet føjer nu nemlig 84 millioner aktier til sin børsnotering - og kommer dermed til at sætte ca. 420 mio. aktier til salg i forbindelse med den nok så hypede børsintroduktion, der skulle være lige om hjørnet. Det er en stigning på næsten 25 pct., skriver Reuters. Grundlæggeren Mark Zuckerbergs stemmeandel vil i den forbindelse blive reduceret med knap to pct. - fra ca. 57,3 pct. til omkring 55,8 pct. - efter børsnoteringen. Facebook har samtidig hævet prissætningen af FB-aktien (til mellem 34 og 38 dollars ifølge The Next Web) og selskabets børsnotering har kurs mod at blive den tredje største i amerikansk historie efter Visa Inc og General Motors skriver Reuters.

L.A. Times lukker magasin
Fra og med den 3. juni lukker L.A. Times sit avismagasin af samme navn. Poynter skriver, at ledelsen i mail har fortalt medarbejderne, at magasinet skal lukkes, og at der i den forbindelse skal fyres syv medarbejdere. ”Hele magasin-industrien har været oppe i mod meget hårdt marked. Vi er ikke immune i forhold til de udfordringer og har taget den beslutning af lukke LA Magazine,” lyder det i mailen.

Forbruget af app’s smartphones stiger
Salget af de såkalte smartphones stiger – men det gør antallet af app’s på folks smartphones også. The Next Web skriver, at en rapport fra analysebureauet Nielsen viser, at det gennemsnitlige antal app’s på smartphones er steget i løbet af det seneste år. Antallet af app’s på en smartphone er således steget med 28 procent fra 32 til 41. Ifølge rapport har 50 procent af alle amerikanere en smartphone mod 38 procent sidste år.

Licens-firma køber op på sportsfronten
Det digitale sportslicens-firma Perform, som bl.a. driver livevideo-sitet Goal.com, har købt data-firmaet Runningball for omkring 120 millioner britiske pund, skriver The Guardian. Runningball producerer data i realtid i forbindelse med sportsarrangementer, og i 2011 formidlede selskabet information i forbindelse med 35.000 sportsevents, herunder 30.000 fodboldkampe. Det er forventningen, at Perform vil bruge det nykøbte selskabs ydelser på deres forskellige sportssites.

- TBC
 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs