Nyt deals-site varsler priskrig

Markedet for tilbuds-sites på nettet er eksploderet i de senere år, men selv om flere tror, at der vil ske en konsolidering af markedet, har det ikke afholdt et nyt site fra også at forsøge sig. Tirsdag gik tilbuds-sitet Shopbox således i luften, og bag det står iværksætteren Christian Zigler, der bl.a. også er grundlægger af Preview Networks.
Thomas Bo Christensen

Markedet for tilbuds-sites på nettet er eksploderet i de senere år, men selv om flere tror, at der vil ske en konsolidering af markedet, har det ikke afholdt et nyt site fra også at forsøge sig.

Tirsdag gik tilbuds-sitet Shopbox således i luften, og bag det står iværksætteren Christian Zigler, der bl.a. også er grundlægger af Preview Networks.

I en pressemeddelelse skriver Shopbox, at planen er at gå op imod de ”store tunge drenge som Groupon og Sweetdeal”, og opskriften på det er bl.a. en ny prisstruktur.

Varsler priskrig
Strukturen på de nuværende rabat-sites er som oftest, at tilbudssiderne laver et samarbejde med butikken eller restauranten om et tilbud til kunden. Hvis tilbuddet er på 50 procent af en middag til normalt 200 kroner, betaler kunden 100 kroner, som så tilbuds-sitet og restauranten skal dele mellem sig på en eller anden måde.

Det mest almindelige i dag er, at tilbudssiden tager mellem 35 og 50 procent af beløbet, før restauranten får resterne.

Krigserklæringen fra Shopbox går ud på, at sitet kun skal have 10 procent af den pris, kunden betaler. Og det er noget, der kommer butikkerne og restauranterne til gode, lyder det fra Shopbox:

”Det er svært for dem at overleve, men da naborestauranten kører en deal, er de også selv nød til det for at tiltrække kunden. Det er som at tisse i bukserne for at holde sig varm. Det er ikke bæredygtigt at tjene 25 pct. på en varer selv. Groupon tager 50 pct., og forbrugeren modtager halv pris.”

Lokale ambassadører
Endelig varsler Shopbox også, at sitet vil lave et community, hvor f.eks. en entreprenant type i Vejle kan lave sin helt egen Shopbox-forretning i Vejle og herefter rekruttere butikker lokalt.

”Shopbox leverer den tekniske infrastruktur, og den lokale ambassadør får det til at gro og får eksempelvis 50 procent af indtjeningen. Derfor opfordrer vi folk til at kontakte os, og faktisk er der allerede en fra Ringe, der på helt eget initiativ har kontaktet Shopbox for at starte op der. Det synes vi er interessant - social buying er ikke bare en tendens, men en ny forretningsmodel, som kommer til at være en massiv spiller de næste mange år,” lyder det fra Shopbox.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også