Journalister føler sig presset af webfirst strategi

Pendleraviserne MetroXpress og 24timer overgår snart til en webfirst strategi, der betyder, at stort set alt avisernes redaktionelle stof breakes først på MetroXpress.dk, skriver Journalisten.dk Det skal styrke websitet i konkurrencen med andre netaviser.
Per Fanefjord Laursen

Pendleraviserne MetroXpress og 24timer overgår snart til en webfirst strategi, der betyder, at stort set alt avisernes redaktionelle stof breakes først på MetroXpress.dk, skriver Journalisten.dk

Det skal styrke websitet i konkurrencen med andre netaviser.

24timer og MetroXpress gemmer de store forsidehistorier til de trykte udgaver, men konkurrencedygtig online-mediedrift kræver, at internetsites opdateres hele tiden.

Derfor skal alle journalister på MetroXpress og 24timer gå fra en 4-dages til en 5-dages uge, ligesom der skal indføres flere vagter på skæve tider i døgnet. De fleste skrivende arbejder i dag mandag til torsdag fra 9 til cirka 18.00.

"Lige pludselig skal de arbejde alle ugens syv dage, fra tidlig morgen til aften. Det vil sige, at den samme bemanding skal spredes ud på et meget større tidsrum og skævere tidspunkter," siger tillidsrepræsentant Rasmus Skat Andersen til Journalisten.

Han minder videre om, at der ikke bliver flere skrivende på redaktionen, og at man bliver meget sårbare over for sygdom. Det betyder også, at journallisterne skal stå til rådighed på skæve tidspunkter, men ikke kompenseres for det med ulempetillæg.

“Det vil vi selvfølgelig forsøge at få lavet om på i overenskomstforhandlingerne senere på året," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også