Lidegaard: Det er ikke den færdige løsning

Politiken har tidligere meldt ud, at betaling for indhold på nettet var uundgåelig, og i dag løftede den digitale chefredaktør Lars Grarup og ansvarshavende chefredaktør Bo Lidegaard så sløret for, at det bliver den såkaldte New York Times-model, der satses på hos avisen på Rådhuspladsen. New York Times-modellen går ud på, at brugerne hver måned kan læse et vist antal artikler på nettet gratis, men hvis man vil læse mere, skal man have et digitalt abonnement.
Thomas Bo Christensen

Politiken har tidligere meldt ud, at betaling for indhold på nettet var uundgåelig, og i dag løftede den digitale chefredaktør Lars Grarup og ansvarshavende chefredaktør Bo Lidegaard så sløret for, at det bliver den såkaldte New York Times-model, der satses på hos avisen på Rådhuspladsen.

New York Times-modellen går ud på, at brugerne hver måned kan læse et vist antal artikler på nettet gratis, men hvis man vil læse mere, skal man have et digitalt abonnement.

Men selv om Politiken altså nu har fundet sin model til pol.dk, er der stadig mange elementer, der mangler at falde på plads.

”Nu har vi meldt det ud, og vi har truffet beslutningen om, hvilken model vi vil bruge, og skal vi så prøve at lægge os fast på, hvilke variabler der skal indgå i modellen. Altså hvad det skal koste, hvor mange artikler man skal kunne læse gratis, og om der skal være undtagelser osv. Og så regner vi med at kunne rulle det ud mellem sommerferien og jul,” siger Bo Lidegaard, der opsummerer årsagen til indførelsen til af det digitale abonnement således:

”Vi gør det, fordi vi tror, at hvis vi i det lange løb skal kunne lave et seriøst nyhedssite med kvalitetsindhold, så bliver vi nødt til at få de mest loyale brugere til at bidrage til at det. Vi tror kun, at det kan lade sig gøre med digitale abonnementer."

Kaffe-priser
Hvad er det, der afgør, hvor I lægger snittet omkring pris og antal artikler?
”Vi vil stadig gerne bevare vores position som det største seriøse nyhedssite i Danmark. Så på den ene side skal der være plads til, at mindre ihærdige brugere kan tilgå os gratis, samtidig med at vi skal have fat i de loyale brugere, der gerne vil bidrage til vores form for journalistik.”

I hvilket lag ligger vi ca. i forhold til pris og antal gratis artikler?
”Med hensyn til pris så regner vi det i kopper kaffe. Det bliver ikke mange kopper kaffe, det kommer til at koste, men det er selvfølgelig afhængigt af, hvor man køber kaffen. Og i forhold til antal artikler har vi ikke lagt os fast på noget endnu. Det, vi lægger vægt på, er, at det skal være let og forståeligt, hvad det koster, så vi kan kommunikere det klart. Enkelthed er i sig selv en meget vigtigt parameter.”

Skal hente de unge
Men er I ikke bekymret for, at hvis brugerne køber et digitalt abonnement, at de så ikke føler et behov for papiravisen?
”Det kommer jo an på, hvilken slags bruger man er. Realiteten er jo, at vores læsere er meget forskellige, og den form, de tilgår stoffet på, er også meget forskellig. Vi skal have et kvalitetsprodukt for alle typer. Samtidig er det jo ikke nogen hemmelighed, at det i dag mest er den ældre befolkning, som holder avis. Derfor er det digitale abonnement også en bestræbelse på at få fat i de unge læsere.”

Men hvem er det helt præcist, I vil forsøge at få til at købe det digitale abonnement?
”Det er den loyale storforbruger, som kun læser os digitalt og gør det meget og hver dag. Og som føler sig særlig tilknyttet til vores journalistik. Vi taler dog om en meget lille del af politiken.dk's brugere, der vil blive berørt af brugerfinansiering.”

Hul på fremtiden
Men hvis der ikke er så mange, der bliver berørt af det, så kan der vel ikke være de store økonomiske fordele i det?
”Det er rigtigt, og derfor er der ingen, der forestiller sig, at det her vil være løsningen på alle vores økonomiske udfordringer. Men omvendt er det en del af fremtiden, og derfor skal vi også tage hul på fremtiden.”

Hvad er succeskriteriet?
”Hvis én procent af brugerne konverterer til digitalt abonnement, er vi glade. Men man skal ikke opfatte de resterende 99 procent som et tab. Det er som sagt en mindre del af brugerne i dag, der bruger os rigtig meget, og det er dem, der er interessante.”

Hvornår skal nettet give overskud på Politiken?
”Det skulle det jo helst gøre jo før jo bedre. Og det regner vi ikke heller med varer lang tid, før det gør. Men det er ikke kun på grund af indtægter fra de digitale abonnementer, men også andre indtægter.”

Frygter ikke konkurrenterne
Er I ikke bange for, at betaling på pol.dk betyder, at læserne glider over mod de andre aviser?
”Nej, for det er lige præcis derfor, at vi vælger denne model, hvor dem, der kun bruger os en gang imellem, stadig kan bruge os gratis.”

Forventer du, at jeres konkurrenter laver lignende tiltag?
”Jeg forventer, at alle, der vil drive seriøs journalistik på nettet, bliver nødt til at finansiere det. Og i øvrigt har både Berlingske og Jyllands-Posten jo forskellige betalingsordninger allerede.”

Men bekymrer det dig ikke, at det er Politiken, der tager første skridt og dermed giver de andre en potentiel fordel i forhold til deres eget produkt?
”Nej, ikke når vi gør det på den her måde. Vi begynder på fremtiden, men der er ingen, der tror, at vi har fundet den helt rigtige måde at gøre tingene på på nettet, og det kan sagtens være, at vi i fremtiden tilpasser og justerer formen.”

For nylig meldte I ud, at der vil være mindre stof fra avisen på nettet – gælder det også fremover?
”Nej, fremover kommer der mere stof fra avisen på nettet. Det er kun i gratisperioden frem til indførelsen af de digitale abonnementer, at vi holder igen med stoffet fra papiravisen på nettet.”

Hvordan tror du, at det digitale avismarked ser ud om et år?
”Jeg tror, at vi her i landet langsomt, men sikkert vil se, at de seriøse nyhedssites indfører digitale abonnementer.”

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også