JP: Brugerbetaling fra 4. kvartal

Berlingske.dk har lanceret Plus-konceptet, Politiken.dk vil indføre en metered model fra slutningen af 2012 - og nogenlunde samtidig vil en del af artiklerne på Jyllands-Postens nyhedssites begynde at være iført hængelås, når avisen har premiere på sin betalingsmodel.

Berlingske.dk har lanceret Plus-konceptet, Politiken.dk vil indføre en metered model fra slutningen af 2012 - og nogenlunde samtidig vil en del af artiklerne på Jyllands-Postens nyhedssites begynde at være iført hængelås, når avisen har premiere på sin betalingsmodel.

"Vores plan er at lancere primo fjerde kvartal," siger Jyllands-Postens direktør, Claus Hovge Andersen.

Dermed vil de tre største morgenaviser i løbet af 2012 alle have indført betaling på nettet - men med hver sin model og strategi. Mens Berlingske Media med Plus-konceptet både giver mulighed for styk- og abonnementsbetaling for låste artikler på nettet (men bevarer en majoritet af gratis indhold), indfører Politiken en delvis betalingsmur ala New York Times, hvor brugerne kun kan læse et begrænset antal artikler, inden der skal tegnes abonnement. Hos JP er tanken som hos Berlingske at bevare en stor mængde gratis indhold - men samtidig tilbyde merindhold og ekstra funktionaliteter og tjenester til abonnenter.

Le Monde har inspireret
"Vores løsning er lagt an på en abonnementsmodel, fordi vi ønsker en model, hvor vi i højere grad bygger og udbygger en relation til brugerne," siger Claus Hovge Andersen, der uddyber, at det bliver muligt at tegne et rent digitalt månedligt abonnement.

"Vi tror på en månedlig ydelse, som man også kender det fra teleselskaberne, og så er det vores pligt at levere så attraktivt og interessant indhold, at brugerne vil blive ved med at abonnere."

Mens Politiken især har kigget over Atlanten mod The New York Times efter inspiration, så har Jyllands-Posten kigget mere mod syd.

"Vi kigger bl.a. på en avis som Le Monde, der arbejder meget med at have ekstra funktioner og produkter til abonnenter," siger Claus Hovge Andersen, der samtidig nævner The Wall Street Journal som inspirationskilde.

Gratis skal trække kunder til
Det gratis indhold vil som nævnt ikke forsvinde fra Jyllands-Postens sites, men skal virke som løftestang for betalings-indholdet.

"Der vil stadig være gratis indhold, som vi ser som en vigtig trafikgenerator, der kan skabe interesse for de artikler i flowet, som vil have hængelås på," siger Claus Hovge Andersen, der samtidig melder, at der ingen planer er om at etablere en fælles digital aviskiosk for titlerne i JP/Politikens Hus - selvom både Politiken og Jyllands-Posten nu indfører betaling.

"Det er der ingen aktuelle planer om. Jeg tror, det er vigtigt, at aviserne prøver deres egne abonemmentsmodeller af i første omgang. En frygt ville i hvert fald være for os, at pengene ville blive for små i en samlet model," siger Claus Hovge Andersen.

JP/Politikens Hus og Berlingske Media har tidligere forholdt sig positivt til mulighederne i at oprette en fælles artikel-kiosk på nettet, men den seneste melding fra de to konkurrenter var, at der er lang vej til, at en fælles løsning kan blive en realitet.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også