Global: VG tjener mere på web end på papir

Norsk tabloid-avis tjener for første gang mest på nettet, tv topper stadig på annoncefronten i USA, og dansk medie-entreprenør samarbejder med stort US-site.
Thomas Bo Christensen

VG tjener mest på annoncer på nettet
For første gang i avisens historie tjener den norske tabloidavis VG flere penge på annoncer på nettet i forhold til papiravisen, skriver Kampanje. Det kom frem i dag, da Schibsted-koncernens norske del fremlagde kvartalsresultat. Regnskabet viser, at VG’s annoncerindtægter på papiravisen falder, men til gengæld henter avisen det forsømte hjem på nettet – ikke mindst på mobil, hvor indtægterne er tredoblet. I alt øgede VG de digitale indtægter med 39 procent, mens oplaget faldt med 8,9 procent.

Tv trækker stadig flest annonce-dollars
Tv-medier er stadig klart størst, når det gælder annoncemarkedet i USA. Det amerikanske analysebureau Nielsen skriver, at annonceomsætningen på amerikansk tv i 2011 steg med 4,5 procent og nåede dermed op 72 milliarder dollars, hvilket er mere end alle andre platforme til sammen. Analysen viser desuden, at det var de to store tele-selskaber AT&T og Verizon, der lå i toppen med ikke mindre end 1,1 milliarder dollars og 702 millioner dollars i brugte annoncepenge på tv.

Twitter køber op i e-marketingfirma
Twitter har længe haft tegnebogen fremme og opkøbt firmaer. I sidste måned købte Twitter analysefirmaet Hotspots.io, der laver analyser af sociale medier, og før det blev microblogging-tjenesten Posterous købt. Og nu svinger Twitter igen visakortet. CNET kan således fortælle, at Twitter har overtaget det meste af personalet i firmaet RestEngine, som arbejder med social e-marketing. Firmaet er blot 2 og et halvt år gammelt og laver bl.a. services inden for personaliserede e-mails til brug i marketing.

Norsk TV2 forlænger med Premier League
I dag kunne MediaWatch fortælle, at de danske tv-seere på TV3 kan glæde sig til at følge med, når Manchester United, Chelsea og alle de andre engelske fodboldhold dyster om det engelske mesterskab, eftersom MTG har købt rettighederne til Premier League. I Norge bliver det seerne på TV2, der får fornøjelse af de engelske fodboldlækkerier, eftersom Egmont, der ejer norsk TV2, har fornyet aftalen med det engelske fodboldforbund til og med 2015/2016-sæsonen.

Dansk tech-entreprenør i samarbejde med The Next Web
Bestyrelsesformand og medejer af Bold.dk, Kresten Buch, der også driver investeringsselskabet HumanIPO, er gået i samarbejde med nyhedsitet The Next Web om at rapportere fra den afrikanske tech-scene. Det skriver HumanIPO på sin blog. The Next Web vil ugentligt bringe udvalgte afrikanske tech-nyheder leveret af HumanIPO, der vil øge opmærksomheden på afrikanske mobile og web-virksomheder. Det nye partnerskab er et godt skridt fremad. "Vores mission i Afrika, er at eksponere afrikanske tech-iværksættere så meget som muligt for at tiltrække investorer og interesse for det afrikanske marked. Vi er glade for, at The Next Web vil bringe vores historier ud til et større publikum på ugebasis," lyder det i meddelelsen fra Kresten Buch, der har engageret sig i det afrikanske startup-miljø i forbindelse med, at Bold.dk i august sidste år lancerede sit afrikanske søstersite, Fugaa.com.

- LR, TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også