Smartphones styrker kommercielt mediepotentiale

Antallet af danskere, der ejer en smartphone, er på under et år øget fra 1,5 mio. til 2.1 mio., viser en undersøgelse om mobile devices fra i april 2012. Undersøgelsen er gennemført af Index Danmark/Gallup.

Den hastigst voksende målgruppe er de 15-19 årige, hvor 7 ud af 10 nu har en smartphone. Den unge målgruppe bliver, trods den hastige vækst, dog stadig overgået af de 25-29 årige, hvor 71 procent ejer en smartphone.
Per Fanefjord Laursen

Antallet af danskere, der ejer en smartphone, er på under et år øget fra 1,5 mio. til 2.1 mio., viser en undersøgelse om mobile devices fra i april 2012. Undersøgelsen er gennemført af Index Danmark/Gallup.

Den hastigst voksende målgruppe er de 15-19 årige, hvor 7 ud af 10 nu har en smartphone. Den unge målgruppe bliver, trods den hastige vækst, dog stadig overgået af de 25-29 årige, hvor 71 procent ejer en smartphone.

”Den kraftige vækst i antallet af danskere, som har en Smartphone, sammenholdt med de nyeste tal for brugen af smartphones (trafiktal) viser, at dette er en platform, som står lige foran sit gennembrug som kommerciel medieplatform,” siger Claus Nyvold, formand for Index Danmark metodeudvalg i en pressemeddelelse.

Digital direktør Mads-Jakob Vad Kristensen, Berlingske Media, betragter væksten i Smartphones som en bekræftelse på, at Berlingskes fokus på udvikling af stærke mobile tilbud er den helt rigtige, siger han til Mediawatch.

Smartphones på mediaplanen
2,1 mio. Smartphones bør have store konsekvenser for marketingplanerne fremadrettet, lyder det fra Mindshare.

Mobilen er nemlig ikke en enkelt mediekanal, som bør overvejes, men repræsenterer en ny platform, som i stigende grad bidrager til allerede eksisterende områder. Det gælder både search, display, CRM/e-mail marketing og Branded Content/Utility.

“Mobil markedsføring skal altså i høj grad integreres med det øvrige marketingmix," siger direktør Martin Rasmussen til Mediawatch.

“Heldigvis er mange annoncører blevet opmærksomme på udviklingen, og har medtaget mobilen som del af deres marketingplaner i 2012."  

Barriere for kommerciel brug
Han peger dog også på en enkelt væsentlig og meget kritisk barriere for udnyttelsen af de mobile muligheder.

"Vores smartphone har en fysisk begrænsning. Skærm størrelse og opløsning begrænser brugeroplevelsen ved at besøge et almindeligt website. Flere analyser viser, at mindre end 10 procent af internettet er optimeret til at tage imod trafikken fra smartphones. Og der forestår således en helt grundlæggende opgave for de fleste virksomheder.”

En tredjedel er en Iphone
Iphone har cementeret sin tilstedeværelse i danskernes mobile hverdag – hvor en ud af tre smartphones i dag er en iPhone. HTC bevarer sin markedsandel, mens særligt Samsung er vokset på bekostning af blandt andre Nokia, viser Gallups analyse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også