Q1: Søndagsavisen i vækst

Det plejer overvejende at være distributionsforretningen FK Distribution, der driver væksten i medieselskabet North Media. I første kvartal 2012 er det imidlertid især ugeavisen Søndagsavisen, der løfter. Det fremgår af koncernens kvartalsmeddelelse for årets første tre måneder.

Det plejer overvejende at være distributionsforretningen FK Distribution, der driver væksten i medieselskabet North Media. I første kvartal 2012 er det imidlertid især ugeavisen Søndagsavisen, der løfter. Det fremgår af koncernens kvartalsmeddelelse for årets første tre måneder.

North Media fik en samlet omsætning på 286,1 mio. kr. - en fremgang på 1,6 pct. sammenlignet med sidste år. Udviklingen skyldes en stigning på Søndagsavisen og inden for onlineaktiviteterne, mens omsætningen i FK Distribution er faldet moderat som følge af prispres og lavere mængder i markedet, oplyser North Media.

Samlet steg Søndagsavisens omsætning med 27 pct. - drevet af en kraftig stigning i omsætningen på tekst og rubrikannoncer med 34 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, mens jobomsætningen fortsat halter.

”Set i lyset af, at markedet for tekstannoncering er faldet mellem 5 og 10 pct., så er jeg særdeles godt tilfreds med en vækst på 34 pct.,” siger Søndagsavisens adm. direktør, Arne Ullum, i en pressemeddelelse.

”Det her viser, at den strategi vi satte i gang i sommeren 2008 (med udvikling af Søndagsavisens redaktionelle og kommercielle produkt, red.), nu er slået fuldt igennem. Påsken har flyttet lidt omsætning fra andet til første kvartal sammenlignet med sidste år, men det er kun nogle få procent. April viser, at væksten fortsætter, og derfor forventer jeg en vækst på mindst 20 pct. i andet kvartal,” siger Arne Ullum.

Han suppleres af koncerndirektør for North Media, Lars Nymann Andersen:

"Jeg er glad for, at den strategiske fokusering på medieforretningen, som den nye koncerndirektion lagde i foråret 2011, nu for alvor begynder at vise resultater,” siger Lars Nymann Andersen, der tiltrådte jobbet 1. januar 2011.

North Media fik i første kvartal et resultat af primær drift (EBIT) på 33,4 mio. kr. mod 31,5 mio. kr. i 2011. Overskudsgraden i 1. kvartal 2012 udgør 11,7 pct. mod 11,2 pct. sidste år. Ud over fremgangen for Søndagsavisen har jobportalen MatchWork også løftet sig i forhold til 1. kvartal 2011. Samtidig trækker det nu lukkede Lokalia.dk ikke ned, og det er med til at forbedre resultatet for onlineaktiviteterne.

- LR
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også