Kristeligt Dagblad: Vi skal være bedre online

Med en flot læserfremgang og oplagsvækst i 2011 er der egentlig god grund til tilfredshed hos ledelsen på Kristeligt Dagblad, når det gælder avisens papirudgave. Men når det drejer sig om online-aktiviteterne, er det sparsomt med vokseværket - tværtimod er der rigelig plads til forbedringer, fortæller adm. direktør og chefredaktør for avisen, Erik Bjerager:
Thomas Bo Christensen

Med en flot læserfremgang og oplagsvækst i 2011 er der egentlig god grund til tilfredshed hos ledelsen på Kristeligt Dagblad, når det gælder avisens papirudgave. Men når det drejer sig om online-aktiviteterne, er det sparsomt med vokseværket - tværtimod er der rigelig plads til forbedringer, fortæller adm. direktør og chefredaktør for avisen, Erik Bjerager:

”Vi stagnerer på udviklingen på de digitale medier,” lyder meldingen Erik Bjerager med henvisning til, at antallet af unikke brugere på mediehusets i alt ti sites samlet set kun holdt niveauet fra 2010 på knap 350.000 unikke brugere om måneden, mens antallet af sidevisninger steg med beskedne to procent til 2,6 millioner om måneden.

Og det er langt fra godt nok:


"Vi har en meget lille vækst på et par procent, men vi burde have meget mere, når vi kigger på resten af markedet. En del af forklaringen handler om teknik, men det ser vi på nu," siger direktøren for Kristeligt Dagblad, der på FDIM's seneste udgiverliste er placeret på en 41. plads.

Ny betalingsmodel i 2012
Men mens brugervæksten online lader vente på sig, har avisen til gengæld oplevet en stigende tendens til køb af de eksisterende web-abonnementer til avisens hovedsite k.dk i 2011.

Og selvom der ifølge den netop offentliggjorte årsrapport ikke er tale om store beløb, så vil avisen bruge erfaringerne i forhold til en ny betalingsstrategi på nettet, der skal øge salget endnu mere:

”Vi lancerer en ny betalingsmodel til efteråret, men vi ved endnu ikke helt, hvordan den kommer til at se ud. Lige nu kigger vi på, om vi vil gå efter høje trafiktal eller høje indtjeningstal,” lyder det fra Erik Bjerager.

Mediehuset lancerede i 2011 ikke alene den nye hjemmeside etik.dk, men også mobile sites til k.dk, kristendom.dk, religion.dk samt etik.dk. trafikken for disse sites nåede i december næsten 50.000 unikke brugere.

Ifølge Erik Bjerager vil 2012 ikke byde på flere nye sites, men alligevel vil der komme nye digitale initiativer, som han dog endnu ikke vil løfte sløret for.

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også