Små nyhedssites får det svært i Danmark

Det pibler i øjeblikket frem med nye små nyhedssites på nettet som f.eks. Organictoday.dk eller Denkorteavis.dk, der levererer journalistik uden om de store mediekoncerner. Men de skal forberede sig på en særdeles hård kamp, hvis de vil overleve i det danske medielandskab. Danmark er nemlig et overordentligt svært marked for nyhedssites, der ikke har et stort mediehus i ryggen.
Thomas Bo Christensen

Det pibler i øjeblikket frem med nye små nyhedssites på nettet som f.eks. Organictoday.dk eller Denkorteavis.dk, der levererer journalistik uden om de store mediekoncerner. Men de skal forberede sig på en særdeles hård kamp, hvis de vil overleve i det danske medielandskab. Danmark er nemlig et overordentligt svært marked for nyhedssites, der ikke har et stort mediehus i ryggen.

Sådan lyder det fra Rasmus Kleis Nielsen, som er medieforsker ved Oxford Universitetet i England, og som netop har været med til at udgive en rapport om forholdene for selvstændige nyhedssites i Europa.

Rapporten har undersøgt nyhedssites i Tyskland, Frankrig og Italien og viser overordnet, at det er meget svært at drive selvstændige nyhedssites på nettet. Og i et lille land som Danmark er det kun endnu sværere:

Mindre dansk marked
”Alt andet lige så er Danmark et mindre land. Og hvis selvstændige nyhedssites ikke kan hænge sammen økonomisk på store markeder som f.eks. det tyske, så har jeg svært ved at forestille mig det på et lille marked som det danske. Jeg ville i hvert fald tænke mig om en ekstra gang, hvis jeg var journalist og ville satse min opsparing på at lave et onlinemedie – især hvis det var meningen, at indholdet skulle være gratis, og indtægterne skulle komme fra online-annoncer,” siger Rasmus Kleis Nielsen.

Undersøgelsen viser nemlig entydigt, at kombinationen af gratis indhold og online-annoncering ikke er forretningsmæssig bæredygtig. Af de sites, som rapporten undersøgte, var der således ingen, som alene kunne basere deres indtjening på online-annoncer uden også at have røde tal på bundlinjen.

De få sites, der havde sorte tal på bundlinjen, havde derimod flere indtægtskilder - bl.a. via digitale abonnementer - hvilket ifølge Rasmus Kleis Nielsens vurdering også gælder for det danske marked:

”Der er eksempler på folk, der har lavet selvstændige nyhedssites med succes som f.eks. Altinget.dk, der har lavet en betalingsmodel. Men forestillingen om at man i Danmark kan drive et nyhedssite alene via reklameindtægter, tror jeg ikke på, hvis det ikke kan lykkes i Tyskland,” lyder dommen fra medieforskeren.

Flere udfordringer
Ifølge rapportens konklusioner er der især to ting, som stopper de selvstændige nyhedssites fra break-even:

For det første en hård konkurrence fra de gamle, etablerede medier, der har et brand og store ressourcer i baghånden, og for det andet et annoncemarked, som primært kommer de store netgiganter som Google og Facebook til gode, og som ikke efterlader mange annoncekroner til små sites.

”Det er tankevækkende, at de nye medier faktisk har det sværere økonomisk end de gamle medier, som i sig selv har meget svært ved at finde en forretningsmodel, der hænger sammen. Og samtidig kæmper de om onlineannonceringen med internationale brands som Google, der ikke engang selv behøver at producere journalistik,” lyder det fra Rasmus Kleis Nielsen.

Derfor er rådet fra ham, at man må fokusere på alternative indtægtsformer og gerne flere på samme tid. For en ting er digitale abonnementer, men der er også flere muligheder:

”Det gælder om at placere journalistik i en bredere kontekst. F.eks. er der flere nyhedssites i Europa, der foruden traditionel journalistisk også gør brug af live events, konsulentydelser i form af kommunikationsopgaver, digital markedsføring osv.,” siger Rasmus Kleis Nielsen, der som eksempel fra Danmark peger på det nye journalistik-site Zetland, der bl.a. laver live-arrangementer ud fra deres journalistiske produkter.

Omvendt understreger han, at der også kan være andre end økonomiske problemstillinger ved nogle af forretningsmodellerne:

”Hvis der f.eks. er tale om nyhedssites, der laver journalistik på teknologiområdet, men som samtidig laver konsulentydelser for tech-firmaer i forhold til digital markedsføring eller lignende, hvordan skal de så samtidig kunne dække de samme virksomheder kritisk,” spørger han.

Mediestøtte kan ikke klare alt
Hvis omlægningen af mediestøtten i Danmark bliver ændret, så net-medierne får en større andel af støtte-kronerne, kan det så ikke hjælpe flere selvstændige nyhedssites til at overleve?

”Det vil selvfølgelig klart være en hjælp til de små net-medier. Men der skal rigtig mange støtte-kroner til, hvis det skal løbe rundt for danske nyhedssites, hvis de ellers kun baserer indtjeningen på annoncer.”

Ifølge forskeren er det svært at vurdere, hvilken konsekvens det har, hvis de selvstændige nyhedssites ikke kan overleve på sigt:

”Man kan jo sige, at vi har en langsigtet udfordring i simpelthen at få nyheder, hvis de gamle medier på den ene side forfalder, og hvis de nye medier på den anden side ikke formår at overleve.”

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også