MediaWatch

Selvstændige nyhedssites på svær mission

Nyhedssites uden store mediekoncerner i ryggen kan ikke få økonomien til at hænge sammen, viser ny europæisk undersøgelse.

Selv om forbrugerne i stigende grad vænner sig til at læse nyheder på nettet, og selv om online-annonceringen stiger med raketfart, så betyder det ikke nødvendigvis, at der er plads til nye selvstændige nyhedssider på nettet. I hvert fald er der meget få nyhedssites uden store mediehuse i ryggen, der kan præstere sorte tal på bundlinjen.

Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse fra The Reuters Institute for the Study of Journalism på Oxford Universitetet i England.
Undersøgelsen med titlen ”Overlevelse er succes” er den første, der systematisk analyserer selvstændige europæiske nyhedssider, der alene er til stede på nettet, og som ikke er finansieret af større medieorganisationer.

Og resultatet er langt fra opløftende, hvis man gerne vil have flere selvstændige nyheds-alternativer til de traditionelle medier.

Domineret af gamle medier
Undersøgelsen bygger bl.a. på analyser af ni selvstændige nyhedssites i Tyskland, Frankrig og Italien. Resultaterne viser, at ud af de ni nyhedssider var der kun to af dem, der ikke kørte med røde tal, mens de syv andre alle opererede med underskud.

Med hensyn til de to rentable nyhedssider var der tale om et fransk nichemedie – Mediapart – som kræver digitalt abonnement, mens det andet var et tysk kultursite – Perlentaucher – som primært tjener penge på at videregive andres journalistik.

Af de syv hjemmesider med underskud er en gået konkurs, efter undersøgelsen var afsluttet, og en anden er blevet opkøbt af et magasinhus.

På baggrund af analyserne fremhæver forfatterne især to udfordringer for selvstændige nyhedssites: For det første bliver markedet ved med at være domineret af de store mediekoncerner, der via deres ”gamle” medier har formået at overføre deres brand til deres online nyhedssites.

For det andet er markedet for online-annoncering domineret af nogle ganske få, men meget store aktører som f.eks. Google, hvilket gør det svært for små nye aktører at generere en fornuftig omsætning.

Behov for nytænkning
Der er dog, som undersøgelsen også viser, eksempler på selvstændige nyhedssites, der til trods for udfordringerne hænger sammen økonomisk – om end det er en minoritet. Ud fra dem kan man ifølge forfatterne udlede tre pointer om nyhedssites, der hænger sammen økonomisk:

1: De har et lavt omkostningsniveau.
2. Indtægterne kommer fra forskellige kilder og er ikke alene afhængige af annonce-indtægter.
3: De bygger på nicheområder med en klart defineret målgruppe.

Forfatterne sammenfatter undersøgelsens konklusioner således:

“Markedet for selvstændige nyhedssites i Europa er stadig på et stadie, hvor overlevelse må anses for at være en succes i sig selv. Undersøgelsen… understreger samtidig, at der er brug for andet end bare efterligninger af initiativer, der kommer fra USA eller andre steder,” skriver forfatterne.

Columbia Journalism Review skriver om undersøgelsen, at den falder god i tråd med amerikanske studier på området. For selv om kendte nyhedssider som The Huffington Post og Gawker er både selvstændige og meget profitable, så er der tale om få eksempler af den type på et kæmpe marked af selvstændige nyhedssider, der har svært ved at skabe en bæredygtig forretning.

- TBC
 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs