Mobil: Iphones sparker trafiktal til vejrs

Fra marts er Danske Medier overgået til en ny måling af mobiltrafikken. Det giver et mere reelt billede af volumenen i det mobile boom på mediemarkedet.

Ekstra Bladet, der har det mest besøgte mobilsite, går fra 3.805.141 målte besøg fra knap 400.000 mobiltelefoner i februar i år - til 9.760.893 besøg fra næsten én million mobiltelefoner i marts i år. En stigning på omkring 150 pct.

Fra marts er Danske Medier overgået til en ny måling af mobiltrafikken. Det giver et mere reelt billede af volumenen i det mobile boom på mediemarkedet.

Ekstra Bladet, der har det mest besøgte mobilsite, går fra 3.805.141 målte besøg fra knap 400.000 mobiltelefoner i februar i år - til 9.760.893 besøg fra næsten én million mobiltelefoner i marts i år. En stigning på omkring 150 pct.

Tilsvarende betyder den nye målemetode, at Politiken går fra cirka en mio. besøg fra knap 150.000 mobiltelefoner i februar - til 2.387.772 besøg fra knap 400.000 mobiltelefoner i marts. En tilsvarende stigning på den gode side af 150 pct.

På TV 2 steg tallet fra 600.000 besøg fra godt 100.000 mobiltelefoner i februar - til godt en million besøg fra godt 163.000 mobiler.

Fra 3. til 1. parts cookies
De solide stigninger skyldes, at de nye målinger fra Danske Medier også tæller trafikken fra Iphones med. Hidtil har målemetoden været baseret på 3. parts cookies, som Iphone blokerer for - nu er målemetoden altså ændret, så den anvender 1. parts cookies og kan måle Iphone-trafikken med.

Langt fra alle mediehuse har dog skiftet til det nye "scribt", baseret på 1. part cookies, der skal tracke besøgene på deres mobilsites. Derfor mangler flere af de største mobilsites på Mobillisten fra Danske Medier i marts - det gælder bl.a. mobilsites fra BT, Berlingske og DR.

EB: Mobil svarer til god bid af webtrafik 
For Ekstra Bladet betyder de nye målinger en cementering af avisens succesfulde satsning på mobilen. Ekstra Bladet lancerede i begyndelsen året et nyt mobilsite for at booste platformen yderligere. Det har ifølge mediehuset givet en gennemsnitlig stigning i antallet af daglige sidevisninger på 40 pct. i forhold til december 2011 - før relanceringen af mobilsitet.

”Nogle dage svarer trafikken på vores mobilsite til 25-30 pct. af vores webtrafik. Tallet er ret imponerende og åbner i den grad op for en yderligere kapitalisering af vores digitale indhold via mobilen samt nye annonceformater. Derudover kan vi se at optimeringen af vores indhold i forhold til smartphones, har øget antallet af unikke brugere og besøg,” siger mobile manager Christian Jelbo fra Ekstra Bladet i en pressemeddelelse om de seneste mobiltal.

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også