Omsætningsvækst går uden om danske mediesites

Den digitale annonceomsætning voksede i 2011 med 15 procent og landede på i alt fire milliarder kroner, ifølge Danske Mediers netop udsendte opgørelse. Det digitale marked, der er en broget samling af vidt forskellige områder, er således vokset med 535 mio. siden 2010. Bag den flotte vækst skjuler sig imidlertid et problem, påpeger IUM. 75 procent af væksten (409 mio. kr) er Google eller Facebook.
Per Fanefjord Laursen

Den digitale annonceomsætning voksede i 2011 med 15 procent og landede på i alt fire milliarder kroner, ifølge Danske Mediers netop udsendte opgørelse.

Det digitale marked, der er en broget samling af vidt forskellige områder, er således vokset med 535 mio. siden 2010. Bag den flotte vækst skjuler sig imidlertid et problem, påpeger IUM. 75 procent af væksten (409 mio. kr) er Google eller Facebook.

Udenom danske medier
“Det er en fin vækst. Men bag tallene gemmer sig et problem for den danske mediebranche. Meget få af pengene havner i danske medier. Dertil kommer at hele 40-45 procent af de tal, vi nu jubler over, er usikre, estimerede tal,” siger Head of Interactive Anders Larsen, IUM.

Omsætningen til bannerannoncering er vokset med 22 procent i 2011 og når 1,2 milliarder kroner. Banner var ellers næsten erklæret for en død sild for et par år siden. Samlet vokser Banner/partnerskaber med 13 procent til 1,3 mia. kr.

Banner vækst snyder
Der er tilsyneladende opmuntrende nyt for de danske mediesites, men den danske online medieverden er ikke koblet på et hurtigt løbende væksthjul.

“Det ser lovende ud, at banner er på vej tilbage som annonceringsform, til glæde for de danske mediesites, redaktionelle eller andre,” siger Anders Larsen, IUM.

“Men store dele af væksten er her bundet op på, at Facebook tælles med. Facebook udgør muligvis 25 procent af den bannervækst, der er opgjort. Det beløb er helt usikkert og kommer under alle omstændigheder ikke danske medie til gode.”

Jobmarkedet, der også finansierer medier, ligger og gisper med en vækst på kun syv procent til 231 mio. kr.

Search vokser 26 procent
Det mest dynamiske digitale vækstområde er endnu engang kategorien søgeordsannoncering, der har en vækst på 26 procent og når op på 1,6 mia. kroner.

Men danske mediesites har lille gevinst af, at search-millionerne flyder frit i alle mulige retninger.

“De mindre mediesites her i landet nyder godt af nogle indtægter fra Googles display netværk,” siger Anders Larsen.

Kæmpe beløb er estimat
IUM anbefaler, at man hæfter sig ved, at online markedsstatistikken er baseret dels på indberetninger fra medlemmerne af Danske Medier til revisionsfirmaet Deloitte - samt knap 2 mia. kr. der er estimater af de dele af markedet, hvor der ikke findes officielle tal. Herunder blandt andet Google og Facebook, som ikke offentliggør deres omsætning i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også