IUM: Flere deals-lukninger på vej

At en af de mere end 40 såkaldte deals-hjemmesider i Danmark lukker, er ikke overraskende. Det mest bemærkelsesværdige er, at det er en international internet-gigant med masser af økonomisk muskelmasse, der står bag lukningen. Sådan lyder analysen fra Christian Strand, Chief Innovation Officer hos mediebureauet IUM, af gårsdagens nyhed om, at Ebay lukker deres danske deals-site MyDeal:
Thomas Bo Christensen

At en af de mere end 40 såkaldte deals-hjemmesider i Danmark lukker, er ikke overraskende. Det mest bemærkelsesværdige er, at det er en international internet-gigant med masser af økonomisk muskelmasse, der står bag lukningen.

Sådan lyder analysen fra Christian Strand, Chief Innovation Officer hos mediebureauet IUM, af gårsdagens nyhed om, at Ebay lukker deres danske deals-site MyDeal:

”Det er mærkeligt, at det er dem, der lukker, fordi Ebay er så stor en spiller. Men måske er det et resultat af, at de ikke var de første på markedet og endnu et tegn på, at markedet er mættet,” siger Christian Strand, der især undrer sig over, at det åbenbart ikke lykkedes Ebay at trække nogle af deres mange brugere på søstersites som dba.dk og bilbasen.dk over på MyDeal.

Presset marked
Omvendt slår han fast, at markedet for tilbuds-sites er meget presset, og at de forskellige hjemmesider ligner hinanden så meget, at der ikke kan være et marked for dem alle.

”Det undrer mig ikke, at deals-sider lukker, for der er så mange spillere på markedet, som alle tilbyder det samme næsten helt ned til mindste detalje. Derfor kunne jeg sagtens forestille mig flere lukninger eller fusioner af sites. Det er slet ikke utænkteligt,” siger Christian Strand, der dog ikke vil sætte tal på, hvor mange deals-hjemmesider, der falder fra.

Omvendt tror han ikke, at væksten i omsætningen på deals-området, som er vokset betydeligt i de seneste år, er toppet. Tværtimod forudser han, at der især kan komme en vækst i forhold til de mere specialiserede forretningsområder, som f.eks. rejser, elektronik og mode.

Endelig giver han Ebay ret, når de siger, at der er brug for nytænkning på deals-området, hvis ikke forbrugerne skal blive trætte af konceptet:

”Jeg synes, at væksten i deals-markedet er et godt eksempel på, at der er medier, der har set en mulighed for at tjene nogle hurtige penge, og derfor har der ikke været særlig megen nytænkning. Men det er der nødt til at være, men det kræver også ekstra ressourcer.”

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også