Mobilomsætning på 30 mio. kr. i 2011

Mindre end én procent. Så meget udgør mobil-platformens andel af den samlede online annonceomsætning i dagens Danmark, ifølge Online Markedsstatistikken 2011 fra Danske Medier, der for første gang har sat tal på mobilomsætningen.

Fra fjerde kvartal 2011 har medlemmer af FDIM (nu Danske Medier) haft mulighed for at indberette mobil annonceomsætning særskilt.

Mindre end én procent. Så meget udgør mobil-platformens andel af den samlede online annonceomsætning i dagens Danmark, ifølge Online Markedsstatistikken 2011 fra Danske Medier, der for første gang har sat tal på mobilomsætningen.

Fra fjerde kvartal 2011 har medlemmer af FDIM (nu Danske Medier) haft mulighed for at indberette mobil annonceomsætning særskilt.

På baggrund af indberetninger fra 18 større danske
mediehuse i fjerde kvartal 2011 har Danske Medier opgjort mobilomsætningen til 5,8 mio. kr. i årets sidste tre måneder. Hertil kommer mobil annonceomsætning fra resten af markedet.

"Sammenholdt med input fra mediebureauerne vurderes det på denne baggrund, at den mobile annonceomsætning i Danmark samlet har udgjort 30 millioner kroner i år 2011 svarende til ca. 0,7 procent af den samlede digitale annonceomsætning," skriver Danske Medier i markedsrapporten for 2011, hvor online omsætningen rundede fire mia. kr.

 Mobil-området er trods den beskedne markedsandel et voksende fokusområde i mediehusene - ikke mindst på BT og på Ekstra Bladet, der er langt den største spiller på mobil og netop har lanceret et nyt mobilsite og hyret en salgschef til området. På svenske Aftonbladet, der er blandt de absolutte first movers digitalt og bl.a. var tidligt ude med deres betalingskoncept "Plus", er udviklingen tilsyneladene et skridt længere. Herfra lød meldingen i går, at annonceomsætningen på mobilen kunne nå 100 mio. svenske kroner i år.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også