Avisen.dk går på Googles bannerbørs

Avisen.dk har taget skridtet ud på en af de nye annoncebørser, der har set dagens lys de seneste år - Googles 'DoubleClick Ad Exchange' (ADX). Princippet bag annoncebørserne er at sælge bannerplads i realtid - så annoncører byder ind på bannerplaceringer på de sider, som brugere med den ønskede brugerprofil netop er i gang med at besøge. Den annoncør, der byder mest for pladsen, vinder eksponeringen ...

Avisen.dk har taget skridtet ud på en af de nye annoncebørser, der har set dagens lys de seneste år - Googles 'DoubleClick Ad Exchange' (ADX).

Princippet bag annoncebørserne er at sælge bannerplads i realtid - så annoncører byder ind på bannerplaceringer på de sider, som brugere med den ønskede brugerprofil netop er i gang med at besøge. Den annoncør, der byder mest for pladsen, vinder eksponeringen ...

”ADX fungerer som en børs, der hjælper os med at finde den rigtige annoncør til hver enkelt bruger og hver enkelt annonceplacering. Vi har testet dette over en periode, og resultaterne er meget positive,” siger udviklingschef Mads Emil Lidegaard fra Avisen.dk, der bl.a. peger på Googles viden om, hvordan vi opfører os på nettet, som en grund til, at man har valgt ADX frem for Microsofts eller Yahoos bannerbørs.

"Google har et kendskab til danskernes internetadfærd, som både slår Microsoft, Yahoo og dagbladenes netværk. Derudover bygger ADX oven på AdSense, som er populært blandt danske annonceindkøbere," siger Mads Emil Lidegaard, der ikke vil sige noget konkret om Avisen.dk's omsætning på ADX, men pointerer at værdien af "resttrafikken" eller restlageret på Avisn.dk selvsagt er steget gevaldigt - fordi det nu genererer indtægter på børsen.

"ADX udgør kun bunden af vores banneromsætning, altså det som ikke er solgt direkte. Det bundniveau har ADX været med til at løfte markant. ADX er særlig oplagt for os, fordi Avisen.dk har relativt mange brugere i forhold til antallet af sidevisninger. Det gør det ekstra smart at sætte hver enkelt brugeradfærd på auktion. Samtidig har vi fået bannerannoncer på hver side, så det giver god effekt til annoncørerne, hvilket også er med til at drive eCPM op på ADX."

Avisen.dk er ejet af A-pressen og Freeway i fællesskab. Tidligere har Freeway også stået for annoncesalget, men i dag håndteres det "in-house".

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også