Danske medier siger nej til ”nyhedsdetektiver”

For en gangs skyld er det ikke medierne i USA, der har været hurtigst
på aftrækkeren, når det gælder nye løsninger på tidens medieudfordringer. Faktisk har vi i Danmark været på forkant, når det gælder om at bekæmpe medier, der systematisk stjæler andre mediers egenproducerede nyhedshistorier.
Thomas Bo Christensen

For en gangs skyld er det ikke medierne i USA, der har været hurtigst
på aftrækkeren, når det gælder nye løsninger på tidens medieudfordringer. Faktisk har vi i Danmark været på forkant, når det gælder om at bekæmpe medier, der systematisk stjæler andre mediers egenproducerede nyhedshistorier.

Derfor ser foreningen Danske Medier heller ikke nogen grund til en dansk organisation i stil med den, Newsright, der netop er oprettet i USA med nyhedsbureauet AP i spidsen, og som skal opspore medier, der stjæler nyheder, og kræve penge ind:

”I Danmark var der også et behov, men det er dækket. Faktisk er en af grundene til, at der herhjemme er et begrænset misbrug af medier, der stjæler hinandens indhold, at vi i de sidste ti år har fulgt området nøje og anlagt retssager der, hvor det har været nødvendigt,” siger administrerende direktør, Ebbe Dal.

Newsbooster banede vejen
Ebbe Dal henviser især til retssagen mod nettjenesten Newsbooster i
begyndelsen af det nye årtusinde.

Newsbooster udbød en internettjeneste, hvor brugerne kunne indtaste en række søgekriterier, hvorefter Newsbooster fandt nyheder fra en lang række dagblade. Brugeren kunne så på Newsboosters website se de fundne artiklers overskrifter eller få dem tilsendt per mail. Overskrifterne virkede som dybe links til de pågældende artikler på netavisernes websites, og brugeren kunne her læse hele artiklen ved at klikke på overskriften.

Men i 2002 trak Danske Dagblades Forening nettjenesten i Sø- og
Handelsretten, hvor Newsbooster fik forbud mod at anvende dybe links til artikler hos de danske aviser på web og i mailnyhedsbreve,
ligesom tjenesten fik forbud mod at kopiere overskrifter fra aviserne.
Desuden afgjorde retten, at Newsbooster overtrådte ophavsretsloven ved systematisk at bruge og offentliggøre dagbladenes overskrifter.

”Det var den velkendte sag, som gjorde, at markedet fik øje på, at her var et problem. Det var noget, som de danske dagblade virkelig greb godt fat i, og det var dejligt, at sagen på det tidspunkt fik så stor
opmærksomhed. Det var med til at skræmme andre fra at gøre det samme som Newsbooster,” forklarer Ebbe Dal om sagen, som efterfølgende betød, at Newsbooster lukkede ned i Danmark.

Knudsen: Indfør trustmark
Ebbe Dal understreger, at selvom han ikke ser et behov i Danmark, så er det positivt, at man endelig gør noget i USA, hvor han vurderer, at problemet er større, fordi de amerikanske medieorganisationer hidtil ikke har haft nok fokus på problemet.

Hos Berlingske Media forklarer administrerende direktør Lisbeth
Knudsen, at den nye organisation peger i retning af, at der generelt
er brug for, at original journalistik får sit eget varemærke -
en ide hun allerede lancerede sidste år:

”Jeg går stærkt ind for, at professionelle medier, der arbejder med
troværdig journalistik, går sammen om at lave et symbol eller et trustmark, som jeg kalder det. En slags varemærke i stil med copyrightstemplet, hvor vi f.eks. forpligter os til at leve op til nogle bestemte presseetiske krav. Det er vi nødt til, fordi der er kommet så mange nye medier, som ikke følger nogen krav overhovedet, og derfor tror jeg, at der behov for, at vi skelner mellem, hvem der har professionelle journalister, og hvem der snylter på de andre.”

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også