Ny DR-redaktør: Ikke flere Facebook-sider

Med base i den strategiske gren af DR, DR Medier, skal Peter Genild som ny redaktør for sociale medier fremover lægge linjen for DR's ageren på Facebook. Det betyder ikke flere end de omkring 210-220 Facebook-sider, som DR i dag har i tilknytning til husets radio- og tv-programmer - snarere tværtimod, siger han. "Det er indholdet på det eksisterende sider, vi gerne vil styrke og professionalisere," siger Peter Genild, der nævner tre hovedpunkter i DR's Facebook-strategi.

Med base i den strategiske gren af DR, DR Medier, skal Peter Genild som ny redaktør for sociale medier fremover lægge linjen for DR's ageren på Facebook.

Det betyder ikke flere end de omkring 210-220 Facebook-sider, som DR i dag har i tilknytning til husets radio- og tv-programmer - snarere tværtimod, siger han.

"Det er indholdet på det eksisterende sider, vi gerne vil styrke og professionalisere," siger Peter Genild, der nævner tre hovedpunkter i DR's Facebook-strategi.

"Vores strategi på Facebook ligger i tråd med DR's strategi i øvrigt om at være et åbent hus, hvor vi gerne vil styrke relationerne til brugerne, og hvor vi skal stille vores indhold bredt til rådighed for brugerne," siger Peter Genild, der uddyber, at Facebook samtidig er en trafikdriver og god kanal ind til Dr.dk.

Vi skal være forsigtige
DR er i flere omgang blev kritiseret for at være for Facebook-begejstrede og binde for meget debat og brugerkontakt op på en platform, som ikke alle licensbetalere har adgang til.

"Vi skal være forsigtige med at lægge indhold på Facebook, der ikke også er tilgængeligt på Dr.dk. Er indholdet også tilgængeligt på Dr.dk, ser jeg ikke et problem. Der kan være kommentarer på Facebook f.eks. til et program, der er i gang, som kun kan ses på Facebook, men det er en social oplevelse ikke indhold, og den sociale oplevelse har brugeren i forvejen fravalgt, kan man sige," siger Peter Genild.

Det er forløbig kun Facebook, der er i fokus i DR blandt de sociale medier, men der bliver holdt øje med især Twitter og mulighederne her, samt andre platforme som YouTube og Google+, forklarer Peter Genild, der tidligere har arbejdet i DR som indholdsredaktør i DR Interaktiv fra 2001-2006 og som intern konsulent fra 2006-2010 med udviklingen af bl.a. Ramasjang Live, Mit DR og P3.0.

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også