Bureauer: Metroxpress handler i rent selvforsvar

Metroxpress går i offensiven for at få fodfæste på web og mobile platforme. Det skal give ekstra indtægter - uden at koste gratisaviserne terræn.

Det har mediabureauerne fuld forståelse for, men ringe tro på.

Per Fanefjord Laursen

Metroxpress går i offensiven for at få fodfæste på web og mobile platforme. Det skal give ekstra indtægter - uden at koste gratisaviserne terræn.

Det har mediabureauerne fuld forståelse for, men ringe tro på.

"De klassiske pendlermedier bliver presset af de mobile medier. Hvor man før greb ud efter gratisavisen for at få tiden til at gå, så sidder man klistret til den mobile skærm," siger direktør Martin Rasmussen, Mindshare, der selv tager S-toget hver eneste dag og ser udviklingen.

Metroxpress er langt bagud
Avismedierne tæller oplag og læsere. Og forretningen for gratismedier er primært baseret på distribution. Derfor er f.eks. Metroxpress mere truet af udviklingen end mange andre medier, vurderer han.

“Nettet er også gratis og handler om distribution, men endnu mere om indhold. Og Metroxpress er langt bagud online på begge områder,” siger Martin Rasmussen og minder, om at på seneste FDIM topliste fra januar ligger MetroXpress på 136. pladsen over månedlige brugere.

Med blot lige over 50.000 brugere udgør Metroxpress.dk sølle tre procent af f.eks. Eb.dk's 1,6 mio. brugere, minder Mindshare om.

Tvivl om Metroxpress' styrke
Metroxpress’ strategiskifte er en meget svær øvelse, men alternativet er langt værre, mener IUM's Head of Interactive, Anders Larsen.

“Metroxpress aflæser sin egen situationen og må reagere på den. Vigende oplag og læsning på papir. Brugerne flytter langsomt mod læsning på mobile enheder - også i pendlersituationen.”

Anders Larsen tror Metroxpress står over for en meget svær opgave.

“Langt de fleste aviser kan ikke tjene nok på deres digitale læsere - undtaget Ekstra Bladet - og det bliver ikke let at få pendlere til at vælge Metroxpress’ nyheder på mobile eller Ipaden, når alle andre medier er til rådiged samme sted. Jeg tror ikke, Metroxpress-brandet, der især bringer Ritzau nyheder, er så stærkt.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også