Dong-drama er godt mediestof

Medierne boltrer sig i Dong-skandalen på alle platforme, og det er der god grund til, vurderer lektor i Journalistik Mark Ørsten.
MediaWatch

"Det er en persondreven skandale, som kan gøre sig på alle medier, fordi den kan køres på identifikationsparametret om en mand, der har gjort noget forkert,” siger Mark Ørsten, der har forsket i og skrevet om erhvervsjournalistik og skandaler, om Dong-sagen, som på det seneste har fået intens mediedækning.

Han tilføjer:

“Historien rummer både det som gode politiske skandaler skal have og som virksomhedsskandaler skal have, fordi den i starten primært handlede om, at Anders Eldrup havde snydt eller løjet. Det er en historie om moral og jura, og så handler den også om penge, og det batter.”

Kræver ikke flere revisor-grader at forstå
Andre typer af erhvervsskandaler end de persondrevne er sværere for medierne at gøre tilgængelige for læsere, seere og brugere. Dem deler Mark Ørsten op i CSR-skandalerne, hvor eksempelvis en pensionskasse går på kompromis ved at lave moralsk forkastelige investeringer, eller de økonomiske skandaler, som Amagerbankens krak, der “nærmest kræver flere revisorgrader for at forstå”.

Nu er de mere komplekse aspekter af sagen ved at dukke op på medier som TV 2 Finans, men når medierne kan hægte de komplicerede erhvervsskandaler op på personsager, er de ikke sene til at gøre det, hvilket Stein Bagger-sagen var eksempel på.

“Moralske skandaler er en god måde at fortælle virksomhedsskandaler på for medierne. For eksempel kom Stein Bagger-sagen hurtigt til at handle om, at han var en psykopat frem for at handle om, hvorfor han fik en Gazellepris, og hvorfor revisorerne ikke opdagede svindlen,” siger Mark Ørsten.

Dong-kilder render medier på dørene
Ligesom flere mediechefer
er inde på, påpeger Mark Ørsten, at Dong-sagens parter har været overordentligt gode til at føde medierne med historier. Derfor mener Mark Ørsten heller ikke, at medierne kan klandres for at overdramatisere eller for at dækningen har taget overhånd.

“ Så ringer mediernes og læsernes moralske alarmklokker, og den hovedvinkel fodrede længe medierne,” siger Mark Ørsten.

Derfor mener han heller ikke, at medierne kan beskyldes for overdramatiseringer, og man kan heller ikke klandre dem for, at sagen har taget overhånd.

“Når først de her sager begynder, tager dækningen altid overhånd, men medierne har fået “hjælp” fra blandt andre bestyrelsesformanden Fritz Schur, som selv har været så venlig at frame historien, så den handler om en person i en magtposition, der har misbrugt sin stilling for mange penge. Derudover er der interessenter, der render medierne på dørene med deres fortælling om Dong, så medierne står i en svær situation, fordi der samtidig er få reelle oplysninger tilgængelige,” siger Mark Ørsten.

Studerende arbejder også med Dong-sag
Når dækningen bliver så massiv på diverse medieplatforme, skyldes det, at der er en del “holde-sagen-i-kog-historier”, mener Mark Ørsten, som i øvrigt mener, at sagen kan få et liv i journalistlærebøgerne.

“Den store fokus på erhvervsstoffet er i hvert fald kommet for at blive, og i øjeblikket kører vi en netavis på første semester, så vores journaliststuderende sidder og skriver om sagen lige nu.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også