Derfor skal du også være på Twitter!

Over de næste 3 dage sætter Christiane Vejlø fingeren på 3 trends, du ikke må overse. I dag om Twitter - og hvorfor det ikke er nok at kende fænomenet.

 

Christiane Vejlø (@christianevejlo) driver den digitale trendblog Elektronista.dk. Hun er vært på det digitale kulturprogram 'Elektronista' på Radio24syv og fungerer som rådgiver og foredragsholder gennem virksomheden But-Why


De traditionelle danske medier skal til at tænke på en helt anden måde, hvis de vil være her om 5 år. Vi oplever, at medierne nok taler digital strategi men uden helt at forstå, at vi er midt i et gigantisk paradigmeskift. Det digitale er ikke noget som skal knopskyde som biprodukter fra avisartikler, tv-programmer og radioudsendelser. Den digitale måde at tænke på skal integreres strategisk og holistisk og ikke blot parkeres i en perifer digital afdeling, som får adgang til indholdet 3 minutter før publicering.

Brugerne ændrer vaner
Selvfølgelig vil de gamle mediehuse gerne være lige så store (og større), tjene lige så mange penge (og flere) og have lige så mange brugere (and then some) som de altid har haft. Men brugerne opfører sig anderledes end de plejer, de har nye forventninger og stiller anderledes krav. De sætter med andre ord dagsordnen. Finder de ikke hvad de skal bruge, er der masser af andre tilbud på de mange platforme som skyder frem. For hver 7 kroner det traditionelle indhold tjener ind kommer der 1 krone ind fra digitale initiativer. (MondayNote.com) Betyder det så, at man skal holde krampagtigt fast i det traditionelle (som vi ved er på vej ud) eller gøre en større indsats for at forstå og agere på de digitale præmisser, og erkende at de to måske ikke kan sammenlignes, og at medier simpelthen er på vej til at blive en helt anden form for forretning?

Kæmpe kilden Twitter
Hvis man deltager i møder og konferencer i mediebranchen er det ret tydeligt, at de færreste både redaktører og journalister endnu er på Twitter. Det er synd og skam på så mange måder. Det er ikke kun muligheden for at dele og skabe trafik omkring egenproduceret indhold, som gør Twitter til et oplagt sted for enhver der arbejder med medier. Twitter er også en kæmpe kilde til viden, nyheder, research og kilder. Samtidig kan Twitter være med til at gøre brugeren synlig og respekteret indenfor særlige vidensområder. (Se f.eks. @KaareSorensen @kfriis @pernilleT @madskolby).

Mennesker er også medier - udnyt det
Er en dygtig medieperson som hver dag deler sit arbejde med flere tusind Twitter followers ikke mere værd for sin arbejdsgiver end en indadvendt medarbejder som fravælger sociale medier? Hvorfor ikke udnytte at mennesker nu også er medier, og at det kan arbejde til fordel for en overordnet linje?

I dokumentarfilmen Page One om udfordringerne hos New York Times ser vi den garvede stjernejournalist David Carr (@carr2n 362.622 followers) erkende, at han pludselig forstår konceptet og ikke kan forestille sig at arbejde uden. Nogle medier forbyder faktisk deres medarbejdere at være aktive på twitter og den er helt galt. Hjælp gerne folk i gang og tal strategi for brugen af twitter, men troen på, at man som mediehus har patent på distribution hører til i forrige årtusind. Verden er åben.

1, 2, 3: Sådan gør du
Twitter kræver lidt tilvænning, og jeg vil mene, at man skal være aktiv i omkring 10 dage for virkelig at forstå værdien og SÅ er man også hooked. Det nytter ikke at sende to tweets og følge CNN og BBC og så give op (som jeg har set utallige eksempler på). Man skal ville det og gå hele vejen. Her er et par tips til at komme i gang.

- Find en god twitter app til smartphonen
- Brug en time på at finde folk som er værd at følge, start med nogle stærke profiler og se hvem de følger. Hellere for mange end for lidt, du kan altid sortere fra. Følg folk hver gang du støder på et interessant tweet og følg folk du fører samtale med.
- Lav lister som samler profiler indenfor forskellige genrer. Newsmedia og Danske digitale, kunne være en start.
- Brug klienter som Tweetdeck eller Hootsuite til at skabe større overblik over dine lister og twitter feeds.
- Sørg for at tjekke twitter mindst 4 gange om dagen. Sæt eventuelt et ur indtil du har det i blodet.
- Vær aktiv. Del links fra artikler du læser, videresend værdifulde tweets du støder på (RT), stil spørgsmål, svar spørgsmål
- Brug og søg på hashtags #. De sætter scenen for samtalen og gør den mere søgbar. #Kony12 er et godt eksempel som gør det muligt at følge med i hele verdens dialog omkring et enkelt emne.

Gode råd fra Twitter
I forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel spurgte jeg Twitter, hvad der skal til for at overbevise mediebranchen om, at Twitter ikke er til at komme udenom. Her er noget af den feedback jeg fik:

@malenehald måske nævne begivenheder som Twitter har breaket?
@missmunter burde være et krav at de følger med, twitter leverer jo de nyheder, de lever af?
@morgenthaler 25% af tweeps socialiserer offline efter online: Twitter er det stærkeste SOCIALE netværk og derfor værd at være i
@christofferM Vent til de bliver modne. Ligesom i alle andre gamle brancher. Ellers brug @kaareSorensen og andre som lysende eksempler
@Niklas_Lind fordi de ikke forstår mediet godt nok endnu. Prioriteringen er forkert. Det er halve løsninger.

 

Hvordan bruger din medievirksomhed Twitter? Hvorfor er I på eller ikke på? Del erfaringer og holdninger i kommentarfeltet herunder:


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også