Mobilbesøg: Trafikboom for aviserne

Var aviserne længe om at rykke på nettet, er det ikke en fejl, der ser ud til at blive gentaget på mobilen. Et kig på de mobilsites, der havde flest besøg i februar (og som bliver målt af FDIM), viser, at avishusene er godt i gang med at indtage den dominerende markedsposition her. Den helt store besøgsmotor sidder Ekstra Bladet med. Med næsten fire millioner mobilbesøg i februar har mobil.eb.dk taget et gigant hop det seneste år og mere end fordoblet antallet af besøg i forhold til februar 2011.

Var aviserne længe om at rykke på nettet, er det ikke en fejl, der ser ud til at blive gentaget på mobilen.

Et kig på de mobilsites, der havde flest besøg i februar (og som bliver målt af FDIM), viser, at avishusene er godt i gang med at indtage den dominerende markedsposition her.

Den helt store besøgsmotor sidder Ekstra Bladet med. Med næsten fire millioner mobilbesøg i februar har mobil.eb.dk taget et gigant hop det seneste år og mere end fordoblet antallet af besøg i forhold til februar 2011.

Ekstra Bladet er langt fra det eneste avishus, der har lukreret på det gennembrud for smartphones og mobilsurfning, der slår igennem i besøgstallene. Også B.T., Politiken, Jyllands-Posten, Sporten.dk og Berlingske fik dobbelt så mange besøg på deres mobilsites i februar i år i forhold til sidste år.

DR mindre offensiv
Det er først og fremmest avishusene, der kæmper om de øverste markedspositioner på mobilen. Når det gælder websites har DR og TV 2 to af de mest besøgte og udgør massive konkurrenter til avishusenes netaviserne - men billedet er noget anderledes på mobilen. Hvor Dr.dk generelt ligger top tre i webtrafik - har public service-kæmpen valgt en mindre offensiv strategi på mobilen, hvor Dr.dk's mobilsite ikke når top 10, men ligger på en 12. plads i februar. Wap.tv2.dk er en større konkurrent, men har ikke haft nær samme vækst fra februar til februar som JP og Politikens mobilsites, der har overhalet tv-koncernen.

Det er ikke kun de landsdækkende dagblade, der rykker og gør sig gældende i toppen. Som den eneste regionalavis er JydskeVestkystens mobilsite også blandt de 10 mest besøgte i februar - og har dermed her en stærkere markedsposition i forhold til på web, hvor Fyens.dk er den største regionale netavis.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også