Eb.dk frygter ikke mobil-kannibalisering

På Tv2.dk noterede man i januar for første gang, at den rivende udvikling i mobil-surfning på TV 2's mobilsite og apps begyndte at æde markedsandele fra Tv2.dk. Og den udvikling er naturlig nok, men ikke vanvittigt bekymrende, mener markedets største digitale nyhedsmedie på mobilen og en af de største på web, Ekstra Bladet.

På Tv2.dk noterede man i januar for første gang, at den rivende udvikling i mobil-surfning på TV 2's mobilsite og apps begyndte at æde markedsandele fra Tv2.dk. Og den udvikling er naturlig nok, men ikke vanvittigt bekymrende, mener markedets største digitale nyhedsmedie på mobilen og en af de største på web, Ekstra Bladet.

"Væksten på net er der fortsat, men ikke så voldsom som tidligere. Men hvis man lægger væksten på net og mobil sammen, er væksten større, end den plejede være. Så det bliver svært at bevare pessimismen," siger chefredaktør for Ekstra Bladets digitale platforme, Geir Terje Ruud.

Ved at blive en god forretning
Hvor meget mobilen vil spise - og om balancen er 80 pct. "ny" trafik fra mobilen og 20 pct. konvertering fra web, som TV 2 vurderer - vil han dog ikke gætte på.

"Jeg tror, det bliver en smule "tænk-på-et-tal", hvis jeg skal vurdere det. Men naturligvis vil en del af trafikken på store stationære skærme gå over til at blive trafik på mindre, mobile skærme. Det er på den ene side kannibalisering af et eksisterende produkt, der går godt og er lønsomt. Men på den anden side kan man også vælge at se det som trafik til et nyt og voksende produkt, der er ved at blive en god forretning," siger Geir Terje Ruud, der i den forbindelse ikke deler bekymringen for, at mobiltrafikken kommercielt set er mindre værd end webtrafikken.

"Jeg har hørt, at vi kommer til at tjene flere penge på mobilbrugere end på webbrugere på sigt. Min grundholdning er, at digitalt indhold skal ses af så mange som muligt, om de ser det på mobil eller computer eller en anden skærm, er jeg ikke så optaget af."

Hvilke sites vil blive hårdest ramt af "mobil-kannibalisering" generelt?

"Jeg tror, vi også i Danmark vil se, at det bliver færre sites, der gør det godt på det mobile området. Det er nemmere at skifte mellem mange sites på en computer end på en mobil, så det er vigtigt at være tidligt ude med at have et godt produkt og skabe en god økonomi på området," siger Geir Terje Ruud, der også lægger vægt på, at tendensen kan gå den anden vej - at mobiltrafikken kan konverteres til webtrafik.

 

Fra mobil til web
"I stedet for at frygte en kannibalisering, bliver det vor opgave at udnytte væksten på mobil til at få nye brugere på web. Det ser indtil videre godt ud. Jeg regner med, at vi vil nå mange mobilbrugere, der endnu ikke er faste brugere af Eb.dk eller læsere af Ekstra Bladet. Fordi nogle måske vil springe computerleddet over og fordi vi også har en endnu stærkere position på mobil. Måske vil de brugere også komme over til websitet eller få interesse for vores kommende digitale produkter. Vi skal bare hurtigt sørge for, at vi tjener mindst det samme på en mobil bruger som på en webbruger," siger Geir Terje Ruud, der tror på, at det vil ske - men at drømme om lige så stor kapitalisering på mobilbrugeren som på avislæseren er til gengæld en blindgyde.

"Det bliver et virkelig godt annoncemarked, når annoncører og mediebureauer forstår værdien af det. Men det bliver svært at tjene lige mange penge på en mobilbruger som på en avislæser."

 

Hvad vil I gøre for at modvirke "kannibalisering"?

"Vi vil i hvert fald ikke opfordre folk til at gå på net for at læse en længere artikel, for de læser gerne lange historier på mobile produkter. Vi må følge brugernes vaner og behov og arbejde positivt med det. Indtil videre er det vigtig, at vi arbejder med at sikre, at vi kan udnytte den voldsomme vækst. For at kunne det skal vi hjælpe til med at lave bedre annonceprodukter, for eksempel til mobilt web-tv, som ser ud til at blive en gigantisk succes, og vi skal dokumentere trafikken og væksten bedre, end vi gør i dag. Det er en opgave for hele branchen," siger Geir Terje Ruud.

Brugerbetaling må vente
Indtjeningen skal dog ikke hentes på annoncer alene - på sigt er der også betalingsprodukter i tankerne på Ekstra Bladets mobil-platform. Men grundlæggende handler det om at bevare og udbygge positionen som mobilbrugerenes førstevalg på nyhedsfronten.

"Vi skal naturligvis også finde betalingsmodeller og produkter på mobilen, som der er betalingsvilje til - når tiden er inde. Men vi vil nok ikke være først med at teste markedet på de områder. Der er penge i annoncer til en stor aktør, både på mobil, tablet og på net, men nok ikke til så mange. Det er ikke sikkert vi kan sige "the winner takes it all", men der er god økonomi i at være nummer 1."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også