Global: NYT sænker gratis-barren


 
MediaWatch


 


Gratisfesten lidt mindre på Nytimes.com
New York Times fejrede et-året for deres betalingsmodel på nettet med at annoncere, at de nu har 454.000 betalende digitale abonnenter - og at flere nu må til lommerne. I hvert fald bliver andelen af gratis artikler på nettet, som man kan tilgå månedligt, sænket fra 20 til ti gratis artikler. NYT vil dog fortsat byde brugere, der kommer ind på sitet ad andre kanaler end forsiden velkommen. Tilgår man en artikel via links fra e-mail, søgninger, blogs eller sociale medier, vil man fortsat kunne læse alle artikler ud over grænsen på ti gratis artikler. Via nogle søgemaskiner vil brugerne dog få en daglig grænse på fem gratis links til New York Times-artikler, skriver selskabet blandt andet i en pressemeddelelse.

Guardian lancerer tv-app
I dag lancerer den britiske avis the Guardian sin tv-app til internet tv og i første omgang Google Tv i USA, skriver Guardian.co.uk. Det giver brugerne mulighed for at se de seneste videoer, overskrifter og fotogallerier på deres tv. Guardian er startet med Google Tv, fordi styresystemet Chrome giver mulighed for hurtigt at udvikle en app. Alle har set, hvad nettet har betydet for avisernes forretningsmodel, med de nye internet-tv bliver tv-udbyderne ramt af samme digitale omvæltninger, mener man på the Guardian uden tegn på slet skjult skadefryd.

Google overvejer måske at betale udbytte
Apple kom for nylig endelig til lommerne og udbetalte udbytte til sine aktionærer for første gang siden 1995. Nu diskuterer aktieanalytikere om Google kan være næste gavegiver. Det er ikke fordi Google mangler kontanter til formålet, for selskabet er det mest velspækkede blandt de digitale selskaber med over 44 mia. dollar i likvider per 31. december 2011. Det skriver Allthingsd.com. Men selskabet har også fire mia. i gæld og skal snart af med 12,5 mia. dollar på grund af sin Motorola Mobility-handel.

UK: Mailonline årets website
I en endeløs liste af kategorier til pressens årlige priser i UK, har Mailonline blandt andet vundet som årets bedste website, mens the Times, som er bag lås og slå, fik udmærkelsen ‘highly commended’. Det skriver Guardian.co.uk.

‘Vild med dans’ i seerfald
Først var det X Factors seertal som ikke klarede sig lige så godt i udlandet og truede troen på de store formaters overlevelsesevne, nu er tvivlen nået ‘Dancing with the Stars’, der herhjemme er bedre kendt fra TV 2 som ‘Vild med dans’. Programmets 14. sæson i USA blev således ratet lavere end tidligere udgaver og havde færre seere. Dog kiggede 18,5 millioner med, skriver Huffingtonpost.com.

‘Internet Explorer’-version lanceret med selvironisk kampagne
Microsoft lancerer sin opdatering af Internet Explorer med endnu en selvironisk kampagne med tag-linen: ‘Browseren du elsker at hade’. Hovedpersonen i kampagnefilmen mener blandt andet, at tidligere internet explorer-udgaver kun kunne bruges til en ting; nemlig at downloade en anden browser. Det skriver Webmonkey.com.

Polaris Media fortsætter kamp mod Edda-opkøb
Det norske spil om salget af Mecom-ejede Edda Media til A-Pressen går ikke stille af. Konkurrenten Polaris Media mener således at vide, at det norske mediehus går bedre og har større udviklingsmuligheder, end A-Pressen giver indtryk af over for Medietilsynet, som skal tage stilling til opkøbet, skriver Journalisten.no.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også