Mobilen spiser webtrafik på Tv2.dk

For første gang begynder den stigende trafik på TV 2's mobil sites og apps at kannibalisere på webtrafikken på Tv2.dk.

Kun to af de 10 mest besøgte websites blandt danske brugere tabte i januar momentum i forhold til januar sidste år. Ud over Microsofts Windowslive.dk, der har tabt godt ti pct. af brugerne (15+) har også Tv2.dk oplevet et fald. En del af forklaringen ligger i det mobile gennembrud, der har ramt TV 2 - både på den gode og dårlige måde.

"Vores trafik på Tv2.dk er generelt vokset tilfredsstillende igennem 2011, men vi falder i januar, og det skyldes to ting. For det første har vi lukket vores brugerblogs og gossipsitet, TV 2 Vip. Det vidste vi ville koste trafik, og det har det også gjort. For det andet kan vi lige nu se et markant skifte mellem web og mobil. Hvor mobiltrafikken før kom oveni vores webtrafik, så er den nu på nogle områder begyndt at tage fra webtrafikken. Når folk f.eks. begynder at bruge vores tv-app, så bruger de ikke programsitet på nettet nær så meget. Så overskriften er, at vi får stadig flere mobilbrugere og -trafik, men de er også begyndt at spise trafik på Tv2.dk," siger direktør for TV 2 Net, Gregers Wedell-Wedellsborg, der ikke har præcise tal på, hvor meget mobiludviklingen koster i webtrafik.

"Overordnet set er vi i januar faldet ca. to pct. i månedstallene på Tv2.dk i forhold til januar 2011. Vi har endnu ikke sammenlignelige brugertal på tværs af Tv2.dk og mobil, så vi kan ikke sige præcis, hvor mange brugere der bliver ”kannibaliseret”. Men som tilnærmelse kan vi se på sidevisningerne," siger Gregers Wedell Wedellsborg med henvisning til, TV 2 i januar 2011 havde vi ca. 179 mio. sidevisninger på Tv2.dk og 44 mio. sidevisninger på konernens mobil sites og apps. I januar 2012 var tallene ca. 181 mio. sidevisninger på Tv2.dk og 110 mio. sidevisninger på mobil sites og apps - altså mere end en fordobling.

Er mobil-kannibaliseringen en generel tendens, tror du?

"På nogle områder er det en generel tendens. Det er formentlig ikke helt skævt, at 80 pct. af mobiltrafikken er ”på toppen” af webtrafikken og 20 pct er kannibalisering. Jeg tror, at udviklingen især rammer os, fordi vi har været hurtigt ude og har lanceret mange apps og mobilegnede tjenester. Vi er også tilfredse med det samlede billede af, hvor mange sidevisninger vi har i alt, men kommercielt er der stadig mere salg i web," siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

"Det er altid sådan, at hver gang, der sker noget nyt, så flytter brugerne sig først, og så flytter pengene sig bagefter. Sådan er det med mobilen, hvor brugerne har flyttet sig med rivende hast, og pengene rykker lidt langsommere. Sådan er det også med Facebook, hvor vi mangler at knække den kommercielle nød, og hvordan vi kan kapitalisere på, at vi f.eks. har 200.000 fans på Live fra Bremens side - ud over, at det kan generere trafik til Tv2.dk. Det er en ny måde at være i kontakt med folk på. Tv2.dk er stadig vores hovedkanal, men vores samlede tilstedeværelse er bredere og kræver et bredere fokus," siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der afviser, at den begyndende kannibalisering kan få TV 2 til at overveje at ændre mobil-strategi.

"Vi kommer til at bruge mange flere kræfter på mobil i år, men også på Tv2.dk, hvor vi vil komme med flere fornyelser."

- LR

 

 

Udviklingen i antal sidevisninger for TV 2 Net fra jan 2011 til jan 2012 - blåt felt viser udvikling for mobiltrafik og rødt for webtrafik. Kilde: TV 2 Net.

 

 Udvikling i antal sessions for TV 2 Net fra januar 2011 til januar 2012 - samlet trafik er forøget, men mobil tegner sig for væksten. Kilde TV 2 Net.

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også