TV 2-overskud på 128 mio. kr.

Øget omsætning på tv-annoncering og tv-abonnement er med til at bane vej for TV 2's bedste resultat (af fortsættende aktiviteter) de seneste fem år. Resultatet af fortsættende aktiviteter landede på 111 mio. kr. før skat i 2011 mod 43 mio. kr. i 2010. Det samlede resultat før skat lyder på 158 mio. kr. og inkluderer gevinsten fra salget af aktierne i søgemaskinen Momondo på 47 mio. kr. Efter skat lander bundlinjen på 128 mio. kr.

Øget omsætning på tv-annoncering og tv-abonnement er med til at bane vej for TV 2's bedste resultat (af fortsættende aktiviteter) de seneste fem år.

Resultatet af fortsættende aktiviteter landede på 111 mio. kr. før skat i 2011 mod 43 mio. kr. i 2010. Det samlede resultat før skat lyder på 158 mio. kr. og inkluderer gevinsten fra salget af aktierne i søgemaskinen Momondo på 47 mio. kr. Efter skat lander bundlinjen på 128 mio. kr.

Turnaround gennemført
Årets resultat markerer et vendepunkt for TV 2, lyder meldingen fra bestyrelsen:

"2011 markerer afslutningen på en lang periode med usikkerhed for TV 2, og virksomhedens turnaround er gennemført med succes. I bestyrelsen glæder vi os over, at ledelsen og medarbejdernes hårde arbejde har båret frugt i form af et godt resultat for 2011 – både økonomisk og seermæssigt. Der er skabt et solidt fundament, og med abonnementsbetalingen fra 1. januar 2012 står TV 2 godt rustet til at fastholde og videreudvikle positionen som kommerciel public service-virksomhed og Danmarks Største Fællesskab," siger Lars Liebst i en pressemeddelelse.

Højeste omsætning i fem år
Tv 2's omsætning steg til 2,311 mia. kr. - en stigning på otte procent i forhold til 2010 og den højeste de seneste fem år. Tv-reklameomsætningen udgjorde 1,429 mia.kr. af omsætningen - en stigning på otte pct. i forhold til 2010 - og tv-abonnementsomsætningen 688 mio.kr. - en stigning på syv pct.

På trods af den stigende reklameomsætning faldt TV 2's markedsandel på tv-reklamemarkedet en smule - fra 60,4 pct. i 2010 til 59,0 pct. i 2011.

"På TV 2 har vi god grund til at være tilfredse med 2011. Vi har både haft økonomisk fremgang og oplevet stigende seerandel for TV 2-familien, og det er en god, ny fornemmelse, at vi kan glæde os over begge dele på samme tid. Vores overskud skyldes bl.a. en flot vækst i omsætningen og en fornuftig omkostningsudvikling, mens stærke programmer på alle kanaler kan tage æren for den stigende kommercielle seerandel. Vi glæder os særligt over hovedkanalen, som i 2011 har oplevet en markant bedre udvikling end de senere år, siger TV 2s administrerende direktør," siger adm. dir. Merete Eldrup, TV 2 i meddelelsen.

Lyse forventninger
TV 2 forventer i år 2012 en lavere tv-reklameomsætning end i 2011 - men en væsentlig højere abonnementsomsætning i kraft af brugerbetalingen på hovedkanalen.

Med brugerbetalingen er der udsigt til, at hovedkanalen kan give overskud i 2012 - mod underskuddet i 2011 på 197 mio. kr. Det beløb er inklusive engangsomkostninger på 61 mio. kr. og afhængig af udviklingen i tv-reklamemarkedet kan hovedkanalens nye abonnementsindtægter sikrer plusset i 2012.

Forventningen til nichekanalerne er et større overskud før skat på end de 308 mio. kr. i 2011.

 

 

 

- LR
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også