Global: Digi-annoncer overgår print i 2013


 
MediaWatch


 

Aegis: Digital annonceomsætning overgår print næste år
Ifølge Aegis-ejede Carat vil den digitale annonceomsætning i 2013 være højere end dagbladenes annonceomsætning på print på globalt plan. Det globale annoncemarked vil vokse 5,8 pct. næste år mod seks pct. i år, ifølge Carat. På verdensmarkedet er tv fortsat et robust annoncemedie, som vokser 5,5 pct. i år og 5,3 pct. næste år, men ellers vil medieindustriens annonceomsætning primært vokse på digitale platforme, hvor Carat forudser en stigning i adspend på 16,5 pct. i å rog på 13,5 pct. næste år. Dermed står online til at sætte sig på i alt 15,5 pct. af annoncemarkedet på globalt plan næste år mod dagbladenes andel på 14,3 pct. Tv forventes at suge 45,7 pct. af annonceomsætningen til sig. Det skriver Ft.com.

Piano Media afslører omsætningstal for Slovenien
Efter en måned i Slovenien Piano Media, der er en fælles betalingsløsning for net-aviser, omsat for 26.000 euro, skriver Paidcontent.org. Brugerne betaler 4,90 euro per måned for adgang til nye betalingsområder af de i alt ni sites, der bliver udgivet af Sloveniens største mediehus og er en del af betalingsløsningen.

Trinity Mirror hårdt ramt af annoncefald
Det er især det fortsatte fald i annonceindtægter og højere trykudgifter, som har trukket den britiske avisgruppe Trinity Mirrors resultat før skat ned med 40 pct., skriver Ft.com. Annonceindtægterne faldt således med 11,2 pct. i 2011 i forhold til året før og landede på 135,1 mio. pund. Den kedelige udvikling ser desuden ud til at vare 1. kvartal med. Værdien af avisens aktier har over de seneste fem år tabt 90 pct. af deres værdi.

Avisers annoncesalg på niveau med 1984
Det kombinerede salg af print og digitale annoncer i USA sidste år er mindre end halvt så stort som den hidtidige rekord fra 2005, hvor det lå på 49,4 mia. dollar. Sidst salget var så lavt, var i 1984, hvor annoncesalget lå på 23,5 mia. dollar, men justeret for inflation ville det beløb svare til 50 mia. dollar i dag, skriver Newsosaur.com, der lister en hel stribe af andre nedslående fakta og sætter trumf på ved til slut at minde om, hvad Facebook bliver i stand til at lave af offensive satsninger, når selskabet scorer kassen på sin kommende børsnotering.

Ny community-app indtager Sverige
En ny community-baseret søge- og bytjeneste Yelp er nu tilgængelig for svenskerne, der kan oprette en konto og anbefale steder og andet til hinanden. Yelp er udviklet i USA og er i forvejen tilgængelig på seks andre sprog, dog ikke dansk, og fås som gratis Iphone- og Android app. Det skriver Resume.se.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også