Knudsen: Urban og it trækker ned

Efter et 2011, hvor annoncemarkedet i andet halvår var ustabilt nok til at give både grå hår, rynker i panden og koldsvedige hænder, er koncerndirektør Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, godt tilfreds med mediehusets nøgletal, der i dag blev offentliggjort i ejeren Mecoms årsregnskab.

Efter et 2011, hvor annoncemarkedet i andet halvår var ustabilt nok til at give både grå hår, rynker i panden og koldsvedige hænder, er koncerndirektør Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, godt tilfreds med mediehusets nøgletal, der i dag blev offentliggjort i ejeren Mecoms årsregnskab.

"Vi fortsætter den positive udvikling med en fremgang i ebitda (resultat før skat, renter og afskrivninger, red.) på 30,5 mio. kr. - fra 181,8 mio. kr. i 2010 til 212,3 mio. kr. i 2011. Under indtryk af den økonomiske krise og den store tilbageholdenhed i privatforbruget, synes jeg, det er et meget tilfredsstillende resultat," siger Lisbeth Knudsen, der peger på annonceomsætningen på print som det mindst tilfredsstillende tal i kolonnerne.

"Printannonceringen var som bekendt under pres, og vi havde en tilbagegang på seks pct. Til gengæld tjente vi mere på den digitale annonceomsætning og på e-commerce med Sweetdeal og Lidtmere.dk, og det bekræfter os i, at det er den rigtige vej at gå," siger Lisbeth Knudsen.

It-outsourcing koster
Selvom driftsresultatet på ebitda-niveau er vokset, falmer gevinsten på grund af ekstraordinære omkostninger på 84 mio. kr. (11,3 mio. euro) samt afskrivninger. Når de er trukket fra, er Berlingske Medias bundlinje dalet i forhold til 2010 - fra 4,8 mio euro (cirka 35,7 mio. kr.) til minus -0,6 mio. euro (cirka 4,5 mio. kr.), og det skyldes it-omlægninger og fratrædelser, siger koncerndirektøren.

"Vi har haft ekstraordinære omkostninger på det meget store it outsourcing-projekt, vi er i gang med, hvor vi skifter leverandør fra CSC til HCL (indisk it-leverandør, der efter planen skal overtage it-driften hos Berlingske og Mecoms i næste måned). Det har givet nogle fratrædelser, og der også en pulje med øvrige fratrædelser. Men en del af omkostningerne er også tekniske i den forstand, at de skyldes koncernkonsolidering i Mecom, og hvor vi får fordelt en del af Mecoms samlede omkostninger," siger Lisbeth Knudsen.

Dystert annoncemarked
Forventningerne til 2012 er brogede set fra kontoret i Pilestræde - annoncemarked og bladsalg byder på hver deres udfordringer.

"Det er et meget svært at tegne et billede af annoncesalget i år, fordi markedet stadig virker meget usikkert. Januar og februar har ikke været opmuntrende, og der er stadig en stor tilbageholdenhed blandt forbrugere og annoncører. I marts fornemmer vi en smule mere optimisme blandt annoncørerne, men om det er det gennembrud, der kan få branchen op af dalen, er for tidligt at sige," siger Lisbeth Knudsen.

"I bladsalg oplever vi især på løssalg, at der er sker ændringer i folks købsvaner. I abonnementssalget ser vi ikke et dramatisk fald, men på løssalgsområdet oplever vi en forandring, som vi vil forsøge at imødegå bl.a. med relanceringen af B.T. i foråret," siger Lisbeth Knudsen.

Vil I også begynde at rydde op i abonnementsbasen og satse mere på rentable abonnementer, som senest Børsen, har gjort?

"Det arbejde har vi allerede taget fat på. Vi arbejder med betydeligt færre rabatter i dag, men med nogle få, enkle rabatformer," siger Lisbeth Knudsen, der ikke vil sætte tal på det forventede oplagstab på den konto, men at det vil ske, er hun ikke i tvivl om.

"Det kan du se allerede er begyndt i andet halvår 2011."

Digitalt står den strategisk på én ting i 2012: brugerbetaling.

"Vores apps vil være betalingsapps fremover, men med en gratis prøveperiode på 30 dage. Derudover regner vi med, at nogle af vores lokale websites er medlemssites eller betalingssites inden året er omme, så vi bygger det digitale abonnementssalg op," siger Lisbeth Knudsen.

Urban væk
Alt i alt tror Lisbeth Knudsen på et forbedret resultat og indtjeningsgrad (der i 2011 landede på syv pct. på ebitda-niveau) i år. Det skyldes ikke mindst, at koncernens mest tabsgivende forretning nu er skåret væk.

"Når vi ligger, som vi gør i 2011, skyldes det også, at Urban gav underskud. Den har vi nu lukket, og derfor forventer vi, at vi kan forbedre vores driftsmarginal i 2012," siger hun.

Mecom målsætning er en driftsmarginal på godt 10 pct. - er det realistisk, at I lever op til det i 2012?

"Jeg er ikke sikker på, at vi når det i 2012, men inden for den ramme, der er Mecoms strategi, og som hedder inden 2014/15, er det også vores målsætning at nå en profitmargen på 10 pct."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også