Danske Medier vil styrke målinger

Med dannelsen af Danske Medier i går er der ikke bare udsigt til, at syv medieforeninger bliver til én – men også en stærkere ensretning og samkøring af de målinger, som de enkelte foreninger hver især arbejder med.

Med dannelsen af Danske Medier i går er der ikke bare udsigt til, at syv medieforeninger bliver til én – men også en stærkere ensretning og samkøring af de målinger, som de enkelte foreninger hver især arbejder med.

”Målingerne er alfa og omega på annoncemarkedet, og man kan ikke sige, at tiden kræver mindre og mindre af målingsområdet. Det er også et succeskriterium for den nye forening, at vi skal have den bedste vare på markedet, når det gælder analyser. Det er et stort og kompliceret område, som man ikke laver om fra den ene dag til den anden, men vi har nogle ambitioner i relation til samspillet mellem de forskellige analyser,” siger adm. direktør Ebbe Dal, Danske Medier.

Analyseafdelingen i Danske Medier får to fuldtidsmedarbejdere tilknyttet, og ansvarlig for området er chef for Radioerne og Ugeaviserne, Marianne Bugge Zederkof, der også er en del af direktionen i Danske Medier.

”Det er ikke bare et spørgsmål om at nedbringe omkostninger på analyseområdet, men også om hvorvidt man på den lange bane kan nå frem til nogle mere ensartede målesystemer. Den ultimative drøm er et single source system, hvor man kan måle alle medier på grundlag af samme indeks, så platformene kan blandes i en medieplan. Teknikken er ikke nået dertil endnu, og måske når den aldrig dertil, men det er drømmen."

Handler det også om at få sat skub i nogle af de målinger, der halter, f.eks. på mobil og web-tv?

"Mobil er en udfordring, fordi det ræser af sted med udviklingen, så det vil vi gerne kunne gøre noget ved. Man må så håbe, at vi ved at blande kortene lidt anderledes, føre lidt mere styrke over i analysedelen og arbejde i en mere koordineret form kan bane vejen.”

TNS Gallup har netop taget initiativ til at gå ind på markedet for måling af web-tv og mobil-tv, som FDIM også arbejder med. Hvad initiativet vil føre til, og hvorvidt Danske Medier vil samarbejde med Gallup om målingerne frem for at videreføre egne målinger i FDIM-regi, er endnu uvist. 

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også