EB hilser TV3’s web-offensiv velkommen

Når det bliver gratis at følge gældsplagede danskere i Luksusfælden eller smukke og berusede unge mennesker i Paradise Hotel på TV3's nye web-tv-tjeneste, gavner det web-tv som helhed. Det mener Ekstra Bladets digitale chefredaktør Geir Terje Ruud.
MediaWatch

Når det bliver gratis at følge gældsplagede danskere i Luksusfælden eller smukke og berusede unge mennesker i Paradise Hotel på TV3's nye web-tv-tjeneste, gavner det web-tv som helhed. Det mener Ekstra Bladets digitale chefredaktør Geir Terje Ruud.

“Det er fint, hvis tv-stationerne går professionelt ind i gratis web-tv, som vi andre, der ikke er professionelle tv-folk, har gjort i mange år. Det er godt for brancen og for udviklingen," siger Geir Terje Ruud og tilføjer: 

"TV3 er jo også reklamefinansieret, så det er klart, at de forsøger sig med nye annonceindtægter, men om de har en distributionskanal, der er god nok, ved jeg ikke. De har ikke så mange mennesker inde på deres site, der har vi andre til gengæld stor trafik."

Er der marked for længere web-tv-formater er EB klar
TV3's programformater på nettet har et andet potentiale over for annoncørerne i forhold til dagbladenes net-aviser, “hvor det ofte kan dreje sig om et grynet klip af et trafikuheld optaget med mobiltelefon,” siger OMD’s trading director Claes Braagaard til Børsen.

Den kritik kan Geir Terje Ruud dog ikke tage seriøst.

“Jeg ved ikke, hvad der menes med grynede klip,” siger han og understreger, at Ekstra Bladet beskæftiger sig med den type indhold, som brugerne vil have.

“Vi arbejder med de formater, der er er et marked for at kigge på. Er der efterspørgsel efter længere formater, laver vi dem. Det har vi også allerede gjort med nogle dokumentarer, som var gode, men som ikke ramte voldsomt store seergrupper. Det er klart, at når computere og tv smelter mere sammen, vil det være naturligt, at man arbejder med længere formater, men vi har ikke samme muligheder for at finansiere dem, som tv-stationerne har. Til gengæld har vi mere trafik på nettet og en større forståelse for, hvad markedet ønsker, end de har,” siger Geir Terje Ruud.

Godt at tv-stationer tager web-tv alvorligt
Er TV3’s tiltag noget du ser som en trussel for jeres annonceindtægter på web-tv?

“Det vigtige for den digitale branche er, at den udvikler sig i den rigtige retning, så hvis tv-stationerne betyder, at tage web-tv alvorligt, er det godt. Det bidrager til, at hele markedet udvikler sig positivt, men det afhænger af, om de tilbyder noget ordentligt indhold,” siger Geir Terje Ruud.

Han kan ikke forstå, at TV3 og andre kommercielle tv-selskaber ikke for længst har lagt alle deres tv-programmer gratis på nettet.

“For at kræve brugerbetaling, skal indholdet være eksklusivt, men når man kan se et program gratis, eller for den pris for eksempel YouSee tager, er det unaturligt, at man skal betale for at se det via en anden kanal på nettet,“ siger Geir Terje Ruud.

JPtv: Web-tv er primært del af nyhedsdækning
Selv om OMD roser de længere programformater, som TV3 nu kan tilbyde annoncørerne med TV3 Play, skal man ikke forvente timelange modtræk på Jyllands-Postens web-tv, fortæller Jacob Bendixen Andersen, der er fagredaktør for JPtv.

“Vores web-tv er ikke fjernsyn, men en del af vores nyhedsdækning, derfor har vi ikke lange indslag generelt," siger Jacob Bendixen Andersen, som tilføjer, at JPtv for nylig har produceret en ud af flere minidokumentarer, som skal være af cirka ti minutters varighed.

"Det går meget godt, og vi forventer, at der kommer mere af det i de kommende år. Men om det udvikler sig til kæmpeområde med formater af en times varighed, kan jeg ikke forestille mig lige nu og her."

Brugere forventer at kunne vælge og vrage
Indtil videre gør JPtv en dyd ud af at splitte indslagene op i kortere bidder, så brugeren selv kan vælge, hvad han er mest interesseret i at se.

Er det den forventning net-avis-brugere har?

“Det ene udelukker ikke det andet, og der er systemer til at dele lange formater op i kapitler, så brugeren selv kan bestemme, hvad der er interessant og i et interview med Michael Laudrup kan klikke sig ind på, hvad han siger om sin tid i Barcelona for eksempel,” siger Jacob Bendixen Andsersen.

Det er dog ikke en teknologi som JPtv benytter endnu.

Mediawatch arbejder på at få en kommentar fra SBS TV og TV 2, der ligeledes har betalings-tjenester for deres programmer på nettet.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også