Global: TV4-gruppen taber 300 mio. kr.

 
MediaWatch

 


MSN starter nyhedsservice fra sociale medier
For at tiltrække flere unge brugere har Microsoft-sitet MSN startet en service, som producerer korte nyheds-synopser baseret på populære emner, som omtales på sites som Twitter og Facebook samt Microsofts egen Bing-søgemaskine. Servicen hedder msnNOW, og den består af artikler på 100 ord, som får tilføjet video, nyheder og sociale medie-posteringer fra MSN-medarbejderne. Ud over nettet vil servicen også være tilgængelig på Facebook og mobile platforme. Det skriver Bloomberg.com.

TV4-gruppen taber 300 mio. svenske kr.
Bonnier-ejede TV4-gruppen i Sverige sagde farvel til 2011 med et tab på 300 mio. kr., ifølge Resume.se. Gruppen har dog stadig et overskud på 529 mio. svenske kr. Omsætningen er tilmed steget fra 5,3 mia. kr. til 5,6 mia. kr. i 2011.

Ukommerciel tænkning giver bonus hos the Economist
Ikke at tænke i penge og forretning kan være profitabelt. Det mener i hvert fald Economist gruppens adm. direktør Andrew Rashbass i et interivew med Reuters.com. For eksempel var det spinkle, men alligevel informationsspækkede erhvervsmagasin seks måneder “for tidligt” ude med en historie om det arabiske forår. "Det er et eksempel på en ikke-kommerciel idé, der blev meget kommerciel,” siger Rashbass. Hvordan det præcis har gavnet the Economist at have historien tidligere, kommer han ikke ind på, men benytter chancen til at kritisere konkurrenten Newsweek, som ikke kan tillade sig samme luksus at være ukommerciel hver uge og, måske underforstået, derfor bliver uinteressant. The Economist øgede sin kombinerede print og digitale distribution med lige under en procent til 1,59 millioner fra juli til december i forhold til samme periode sidste år.

CNN må aflyse debat fordi kandidater melder pas
De amerikanske præsidentkandidater finder det muligvis mere virkningsfuldt - eller mindre farligt - at trykke hænder end at debattere deres politik live på en verdensomspændende tv-station som CNN. I hvert fald har nyheds-stationen måttet aflyse en debat 1. marts på grund af, at kandidaterne har meldt fra. Afbuddene skyldes dog ikke uvilje men travlhed, lyder det fra flere kandidater, ifølge Nationaljournal.com.

Wikileaks' betydning for mainstream-medierne? “Not much”
New York Times’ tidligere chefredaktør Bill Keller, der var blandt de mediechefer, som samarbejdede med Wikileaks dengang det mere handlede om de hemmelige dokumenter end om stifteren Julian Assange, gør status over, hvilken betydning Wikileaks har haft med ordene: “Really, not all that much”. Wikileaks bragte ikke nogen ny æra af digital gennemsigtighed med sig, mener Bill Keller, som dog mindes dagene med en vis fryd: “Det var a hell of a story og et vildt samarbejde,” skriver han blandt på Nytimes.com.

UK: Sådan ser magasinbosserne på oplagstallene
Også i Storbritannien er salget af magasiner presset, selvom de stadig genererer over 800 mio. pund i annonceomsætning. Nu er de seneste oplagstal klar, og de inkluderer også distributionen af digitale udgaver, som blandt andre Hearsts øverste chef i UK, Arnaud de Puyfontaine, har stor tiltro til. Det skriver Mediaweek.co.uk.

Reality-magasin kom dårligere fra start end ventet
Magasinet Reality Weekly, der som navnet antyder fokuserer på reality-tv, har kun fået et oplag på en halv millioner efter seks uger, selv om udgiveren American Media Inc.’s havde forventet, at det ville have rundet en million. Det skriver Adweek.com.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også