Weekendavisen satser ikke på nettet

Knap 14.000 brugere klikkede sig forbi Weekendavisen.dk i november, hvilket gør sitet til et af de mindst besøgte avissites kun “undergået” af Folkebladetlemvig.dk, ifølge novembertallene fra FDIM. Men det bekymrer ikke ugeavisens kommercielle direktør Jesper Nielsen. “Weekendavisen.dk har en annonceomsætning, der betyder, at sitet hviler i sig selv,” siger han.
MediaWatch

Knap 14.000 brugere klikkede sig forbi Weekendavisen.dk i november, hvilket gør sitet til et af de mindst besøgte avissites kun “undergået” af Folkebladetlemvig.dk, ifølge novembertallene fra FDIM.

Men det bekymrer ikke ugeavisens kommercielle direktør Jesper Nielsen.

“Weekendavisen.dk har en annonceomsætning, der betyder, at sitet hviler i sig selv,” siger han.

Fanger nye abonnenter
Derudover er Weekendavisen.dk et vigtigt element i at rekruttere nye abonnenter. Hver måned kommer 3-400 nye og fuldt betalende abonnenter til via sitet. Det giver samtidig information om journalister, avisens profil og kontaktoplysninger, som letter presset på avisens reception.

Weekendavisen satser desuden i stigende grad på klubaktiviteter som vin og læserrejser samt Filmporten og samarbejde med museer som Arken og Heart. Klubaktiviteterne udgør dog fortsat kun en procent af omsætningen, men de er voksende, lyder det fra Jesper Nielsen. Først til maj bliver Weekendavisens regnskab offentliggjort. I 2011 hævede avisen igen sin omsætning, som i 2010 var på cirka 100 mio. kr. og overskuddet på 13,1 mio. kr. før skat.

“Vi kunne nok hæve trafikken, men når man ser, hvad der giver klik på net-aviserne, så er det typisk laveste fællesnævner med historier som “brystsmutter” og “monster set i Finland”. Morgenaviserne forsøger sig selvfølgelig med andre ting også, men vi må hele tiden vurdere, hvilke vilkår vi arbejder ud fra som ugentlig avis, og der er printavisen vigtigst,” siger Jesper Nielsen.

Lader de andre slås
Weekendavisen har adgang til Berlingske Medias “glastrappe”, der gør det muligt at versionere nyhedsindhold fra andre medier i koncernen i kombination med udvalgte artikler fra avisen selv. Men Jesper Nielsen mener ikke, at det er vejen at gå for ugeavisen.

“Vi har en overgang haft to mand knyttet til nettet, men det kunne ikke løbe rundt, så vi lader de andre slås om at blive størst, og så må vi finde ud af hvad vores rolle skal være. Hvis tablets vinder indpas, kan det være en mere interessant mulighed for Weekendavisen med en Ipad-avis, der kan supplere den trykte avis,” siger Jesper Nielsen.

Overvurderet Ipad-gevinst
Weekendavisen udkommer allerede nu som pdf-version til Ipads, og tabletudgaven af avisen er noget som fuldt betalende abonnenter får adgang til uden ekstra betaling.

Høje udgifter til tryk og distribution bliver ofte fremhævet som et argument for, at medieselskaberne vil få fordel af at gå over til digitale udgivelser. Men udover at de, i modsætning til trykte dagblade, er belagt med 25 pct. moms, er gevinsterne måske også overvurderede for en avis som Weekendavisen, mener Jesper Nielsen.

“Det er indholdet i avisen, der koster pengene. Vi betaler mindre for de sidste af de 70.000 aviser vi trykker og distribuere, end det vil koste at sælge en app i Apples butik. Det er svært for os at se fidusen.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også