MediaCast: Angry Birds er sexbranchens hede drøm

Når det gælder native apps versus web-apps, har pornobranchen valgt side, ifølge ekspert i sexindhold på mobile medier, der er gæst i ugens MediaCast.
Camilla Mehlsen

”I have gone to a very large global adult entertainment brand and they said: We want an application… We want something like Angry Birds. Everyone is referencing Angry Birds because that is the one that has blown everyone else out of the water in terms of monetisation of applications.”
- Julia Dimambro, direktør og stifter af Cherry Media

Sexbranchens hede drøm hedder Angry Birds. Mange jagter i dag kommerciel succes ved at satse på nye applikationer, men endnu er det kun lykkedes de få at tjene gode penge på apps. Angry Birds er en af undtagelserne.

Pornoindustrien har traditionelt været en first mover, når det gælder nye medier. Man siger, at det er på grund af porno, at VHS vandt videokrigen over andre spillere. Man siger også, at det er takket være sex, at internettet er blevet en så gigantisk succes. Men når det gælder applikationer, er det ikke porno, men nogle sure fugle, der er first movers. Hvorfor?

Umiddelbart kunne man forledes til at tro, at det er Apple, der stopper sexbranchen med mediegigantens strikse krav til nøgne kroppe i App Store. Men spørger man en af de mobile pionerer i sexindustrien, Julia Dimambro fra Cherry Media, er det ikke Apple, der er hindringen. Problemet er, at den kommercielle kode for apps endnu ikke er knækket.

”In short, for Iphones, adult companies just produce web-based apps, but position them as compatible with Iphone,” siger hun til MediaCast.

Det kan for eksempel være med ordlyden ”Get private on your Iphone – click here”, så det ligner en Iphone app, men er udviklet med eksempelvis html5.

”As the industry is going that way anyway and Android is monetising better than Iphone, I don’t think it’s going to be an issue,” siger Julia Dimambro.

Hun stiftede Cherry Media i 2003, hvor der var endnu var få virksomheder med speciale i sexindhold til mobile medier. I dag rådgiver hun virksomheder om mobile strategier.

I ugens MediaCast fortæller Julie Dimambro om de største mobile tendenser, både generelt for medierne og specifikt for pornoindustrien.

I MediaCast fortæller journalist Tine Brødegaard Hansen fra MediaWatch også om de seneste store overskrifter i mediebranchen. 

Hør MediaCast i player'en her på siden eller hent MediaCast i iTunes.

   

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også