Omnicom: Annoncebørser vil ændre markedet

Det er ikke længe side, at Microsoft Advertising lancerede en dansk annoncebørs, hvor annoncører i realtid kan byde på bannerannoncer. Og det er bare første tegn på en tendens, der vil flytte langt mere bannersalg over på annoncebørser, mener Omnicom, der henviser vil, at udviklingen i USA for alvor tog fat sidste år på området.

Det er ikke længe side, at Microsoft Advertising lancerede en dansk annoncebørs, hvor annoncører i realtid kan byde på bannerannoncer. Og det er bare første tegn på en tendens, der vil flytte langt mere bannersalg over på annoncebørser, mener Omnicom, der henviser vil, at udviklingen i USA for alvor tog fat sidste år på området.

"Fra mediebureauernes side er der ingen tvivl om hvilken vej vinden blæser. Hvis man eksempelvis kigger mod USA forventes det, at omsætningen via annoncebørser alene vil udgøre omkring 15 pct. i 2012 af den totale display annoncering og med voldsomme forventede vækstrater," siger Peter Loell i en klumme på Markedsforing.dk.

Udviklingen stiller medierne over for en række nye valg - og vil ændre online annonceringens økosystem ifølge Peter Loell.

"I takt med at indkøb automatiseres igennem de beskrevne systemer, kommer online-annoncering mere til at ligne automatiserede børshandler, som man kender fra Wall Street, og de bureau-folk, der sidder med systemerne, kommer til at bevæge sig fra at være klassiske ”Mad Men” til at have iblandet en ordentlig portion ”Math Men”," skriver han.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også